لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

تحلیلگران: ترمپ خروج عساکر را برای مبارزات انتخاباتی‌اش اعلام کرده است


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در حالی بیرون شدن نیروهای باقی مانده کشورش از خاک افغانستان را تا جشن کرسمس امسال اعلام کرد که گفت‌وگو‌های صلح جاری میان دولت افغانستان و گروه طالبان تا کنون هیچ پیشرفتی نداشته.

جشن کرسمس همه ساله در ۲۵ دسمبر سال میلادی تجلیل می‌شود.

برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران امریکایی با آنکه قصد رئیس جمهور ترمپ را برای خاتمه جنگ طولانی امریکا در افغانستان مورد شک و تردید قرار نمی‌دهند اما اعلام اخیر او در مورد بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان را با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا مرتبط می‌داند.

به باور این‌ها، اعلام تاریخ مشخص زودتر از موعد تعیین شده باعث می‌شود که این اقدام را با مبارزات انتخاباتی آقای ترمپ ربط دهد.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا قرار است تا چهار هفته دیگر در سوم نومبر امسال برگزار شود.

براساس توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، واشنگتن تعهد سپرده که همۀ نیروهایش را تا نیمه ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان بیرون خواهد کرد.

براساس نظر سنجی‌ها بیشتر امریکایی‌ها خواهان خروج نیروهای شان از افغانستان اند، اما رسانه‌های امریکایی تویت اخیر رئیس جمهور ترمپ را در این مورد غیرمنتظره خوانده اند.

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا تا هنوز در این مورد سکوت اختیار کرده اما یک مقام اردوی این کشور که نخواسته نامش گرفته شود به صدای امریکا گفته که از این اقدام برای بار نخست از طریق تویت رئیس جمهور اطلاع یافت و در این مورد با آنها کدام مشورۀ صورت نگرفته است.

آرشیف، نیروهای امریکایی در میدان هوایی کندهار
آرشیف، نیروهای امریکایی در میدان هوایی کندهار

آژانس خبری اسوشیتتد پرس به نقل از مقام‌های پنتاگون گزارش داده که آنها هم از برنامه رئیس جمهور ترمپ برای خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان اطلاع نداشتند و نه برای آنها تا هنوز گفته شده که این برنامه را سرعت ببخشند.

براساس گزارش این خبرگزاری، مقام‌های پنتاگون و وزارت خارجه امریکا هشدار داده اند که تعیین تاریخ مشخص برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند گفت‌وگوهای جاری صلح میان هیئت مذاکره دولت افغانستان و گروه طالبان را با چالش مواجه کند.

بردلی برمن پژوهشگر در انستیتوت دفاع از دموکراسی در صحبت با صدای امریکا این پرسش را مطرح کرده که چرا باید پنج هزار، شش هزار یا هفت هزار نیرو را از کشوری بیرون کرد که گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی بیش از هر جای دیگری جهان در آنجا موجود اند؟

او این اقدام را یک سیاست بد خوانده و گفته که واضح است رئیس جمهور ترمپ آنرا برای مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده.

روزنامه واشنگتن پوست گزارش داده که رئیس جمهور ترمپ در مورد بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان تا کرسمس امسال در حالی اعلام کرد که مارک ایسپر وزیر دفاع امریکا در کشورش نبود و اکثر اعضای بلندرتبه دیگر پنتاگون هم به خاطر گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در قرنطین به سر می‌برند.

مقام‌های پنتاگون به واشنگتن پست از دادن جزئیات در مورد اعلام جدید رئیس جمهور ترمپ خودداری کرده اند و گفته اند که در این زمینه از قصر سفید معلومات خواهند گرفت.

یک عضو کانگرس امریکا سه هفته پیش به پنتاگون گفته بود که تا ماه نومبر امسال شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به پنج هزار سرباز کاهش خواهد یافت.

در حالی که برخی مقام‌ها و آگاهان امریکایی خروج زودهنگام و بیدون قید و شرط نیروهای امریکایی از افغانستان را تا کرسمس امسال برای روند صلح موثر نمی‌پندارند، گروه طالبان که سرم گفت‌وگوها با دولت افغانستان است، از تویت رئیس جمهور ترمپ در این مورد استقبال کرده و آنرا گامی به سوی صلح خوانده است.

XS
SM
MD
LG