لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

اعتصاب کاری کارمندان صحی نورستان وارد ۱۶مین روزش شد


اعتصاب کاری داکتران در نورستان
اعتصاب کاری داکتران در نورستان

اعتصاب کاری شماری از داکتران و کارمندان صحی در ولایت نورستان وارد ۱۶مین روزش شد.

آن‌ها می‌گویند، چهار ماه می‌شود که معاش و دیگر امتیازات‌شان پرداخته نشده است. شماری ازین اعتصاب کننده‌گان دیروز چهارشنبه دست به راهپیمایی زده، خواهان رسیده‌گی حکومت به مشکلات‌شان شدند.

این راهپیمایان می‌گویند، حکومت مرکزی همیشه با آن‌ها رفتار تبعیض‌آمیز کرده به مشکلات‌شان توجه نمی‌کند و همین رفتار، اعتصاب کارمندان صحی را بر افروخته است.

محمد حسن یکی ازین راهپیمایان می‌گوید: "معاش نیست، دوا نیست، مریضان میایند دوباره می‌روند. اگر مریض به جلال‌آباد و اسعد آباد برده شود ۲۰ هزار افغانی مصرف بالای ما میاید، مردم توان پرداخت این پول را ندارند."

ارشیف، پارون
ارشیف، پارون

اعتراض کنندگان می‌گویند، مؤسسۀ همکار در شهر پارون را بسته اند و اگر به مشکلات‌شان رسیدگی نشود، راه عمومی نورستان را هم می‌بندند.

اعتراض کنندۀ به نام عبداللطیف می‌گوید: "اگر مردم مجبور شد، ریاست صحت عامه در نورستان را میبندیم. راه عمومی نورستان را هم در صورت عدم حل مشکلات ما خواهیم بست. این مسئله عادی نیست، موضوع حیات انسان‌هاست."

داکتر سید حسیب سیدی مسئول مرکز صحی وانت در صحبت با رادیو آزادی از کمبود ادویه در مراکز صحی نورستان شکایت داشته می‌گوید: "۴۰ درصد امتیازات ما را هم کسی نداده و نه رویش غور کرده، معاش ما را نیز نپرداخته اند. پارسال ۶ ماه معاش ندادند و امسال ۴ ماه است که معاش نداده اند. ما با کمبود دوا روبه‌رو هستیم. ما و مردم همه دچار مشکل هستیم."

در شفاخانۀ مسدود شده در نورستان
در شفاخانۀ مسدود شده در نورستان

این همه در حالی است که مقام‌ها در ولایت نورستان می‌گویند، مشکلات معترضان را با وزارت صحت عامه و رئیس جمهور اشرف غنی در میان گذاشته اند. بیش از ۲۴۰ داکتر و کارمند صحی در تمام ۴۲ مرکز صحی نورستان وظیفه دارند که اعتصاب کاری آن‌ها مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG