لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

عملیات پولیس فرانسه در ارتباط به قتل یک معلم ادامه می‌یابد


پولیس فرانسه در شهر پاریس
پولیس فرانسه در شهر پاریس

مقام‌های فرانسه می‌گویند عملیات بیشتر پولیس در ارتباط به کشته شدن یک معلم فرانسوی توسط یک مظنون تندرو اسلامی ادامه دارد.

معلم سموئل پتی روز جمعه تاریخ ۱۶ اکتوبر در خارج ساختمان یکی از مکاتب حومهٔ شمالی شهر پاریس سر بریده شد.

این حمله را یک مرد ۱۸ ساله چچنی تبار انجام داد که در نتیجهٔ تیر اندازی پولیس فرانسه کشته شد. حمله کننده که در روسیه تولد شده و در روستایی در شمال شهر پاریس زندگی می‌کرد هنوز در فهرست اداره استخبارات فرانسه ثبت نشده بود.

این حمله خشم مقام‌ها و مردم فرانسه را بر انگیخته است. امانوئل مکرون رئيس جمهوری و رهبران سیاسی فرانسه این حمله را تقبیح کردند.

جرالد دارمانین وزیر داخلهٔ فرانسه امروز دوشنبه گفت، در حدود ۸۰ مورد تحقیقات در بارهٔ سخنان نفرت انگیز در شبکه های اجتماعی جریان دارند. او که با "رادیو اروپا یک" صحبت می‌کرد، گفت، مقام‌ها همچنان در جستجوی این اند که آیا گروه مشخصی از جامعه مسلمان فرانسه در عقب اتهام‌های ترویج خشونت و نفرت قرار دارند یا خیر؟

معلم پتی در اوایل این ماه حین صحبت در مورد آزادی بیان، کارتون پیامبر اسلام را در صنف به شاگردانش نشان داده بود که این اقدام خشم تعدادی از والدین مسلمان را برانگیخت.

وزیر داخله فرانسه همچنان گفت که پدر یکی از دختران شاگرد همین مکتب و یک مسلمان که به تندروی معروف است کشتن پتی را تشویق کرده بودند.

در این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع که نخواست نامش را بگیرد گزارش داده که فرانسه فهرست ۲۳۱ خارجی را برای خروج از کشور ترتیب داده. این افراد در لست نظارت حکومت و مظنون به تندروی اسلامی اند.

این حمله، فرانسویان را تکان داده و حمله پنج سال پیش به دفتر مجلهٔ شارلی ابدو را در خاطره های آنها تازه کرده است. در آن زمان هم تندروان اسلامی پس از نشر کارتون پیامبر اسلام به دفتر این مجله حمله کرده بودند.

XS
SM
MD
LG