لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

واکنش ارگ به اعلامیه طالبان؛ 'این گروه به پروسه صلح تعهد ندارد'


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

در حالی که سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا خواسته که روند جاری صلح را بازنگری کند، طالبان با صدور اعلامیه‌ای گفته که توافق‌نامۀ دوحه میان این گروه و امریکا وثیقه خوبی برای پایان جنگ است.

در این اعلامیه آمده که خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله در امور افغانستان و همچنین عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد امریکا به نفع هر دو کشور است.

در این اعلامیه که صبح امروز سه‌شنبه (۲۰ عقرب) پخش شده آمده که طالبان توافق‌نامۀ دوحه را بنیاد حل معضل افغانستان می‌داند و ترجیح می‌دهد که مشکل داخلی نیز از راه گفتگو حل شود.

بیرق گروه طالبان
بیرق گروه طالبان

گروه طالبان گفته که رئیس جمهور و دولت آینده امریکا باید متوجه حلقات، اشخاص و جهت‌هایی باشد که به گفته این گروه، خواهان ادامه جنگ هستند. براساس این اعلامیه، این افراد می‌خواهند امریکا را در جنگ دخیل نگهدارند، چرا که به دنبال منافع شخصی در جنگ هستند و برای ماندن در قدرت تلاش می‌کنند.

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان طالبان را به بهانه‌جویی و ادامۀ جنگ متهم کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که گروه طالبان جز پذیرفتن خواست مردم، حکومت و جامعۀ جهانی مبنی بر اعلام آتش‌بس و مذاکرات صلح دیگر راهی ندارد:‌ "دیده می‌شود که طالبان متاسفانه هنوز هم در پی بهانه‌جویی هستند و اظهارات اخیرشان هم نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم به پروسۀ صلح افغانستان تعهد ندارد. اقدامات طالبان به ادامۀ خشونت و حمله‌های هراس‌افگنی پروسۀ صلح افغانستان تضعیف می‌سازد و جامعۀ جهانی را برای تأمین صلح در افغانستان ناامید می‌سازد."

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، دلیل امتیازدهی امریکا به طالبان و امضای توافق‌نامه با این گروه هم اعلام آتش‌بس و تأمین صلح بود - آنچه که تاکنون عملی نشده است.

از سوی دیگر سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه در نشستی در کابل از آقای بایدن خواست که روند جاری صلح را ارزیابی و بازنگری کند تا مشکل موجود در این روند حل شود.

آقای دانش همچنین گفت که طالبان برای آغاز مذاکرات صلح توافق‌نامۀ دوحه را اساس قرار می‌دهند و این موضوعی است که نمایندگان دولت افغانستان آن را نمی‌پذیرند و دولت افغانستان هم در برابر جزئیات این توافق‌نامه مسئول نیست.

با آن که طالبان در اعلامیۀ تازه‌شان گفته‌اند که به توافق‌نامۀ دوحه متعهد هستند، اما آقای دانش طالبان را به نقض توافق‌نامۀ این گروه با امریکا، افزایش خشونت و ادامۀ روابطش با گروه‌های تروریستی متهم می‌کند؛ موضوعی که به قول او خلاف توافق‌نامۀ دوحه است.

حاجی دین‌محمد، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان
حاجی دین‌محمد، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان

در این میان حاجی دین‌محمد، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از هر دو طرف می‌خواهد که بر سر یک راه حل میانه به توافق برسند تا جنگ و خون‌ریزی در کشور قطع شود:‌ "در حال حاضر برای حل این مسئله خبر خوب این است که به راه حل میانه برسند که هم برای طالبان و هم برای حکومت افغانستان یک راه حل جور شود و سر انجام این گفت‌وگوها ادامه یابد. چون اگر این کار صورت نگیرد، اینجا جنگ و خون‌ریزی ادامه دارد و مشکلات زیاد می‌شود. من می‌گویم که نیاز است تا طرف‌ها به راه میانه برسند."

گفت‌وگوی نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان بر سر طرزالعمل کاری مذاکرات صلح در دو ماه اخیر به نتیجه‌ نرسیده است. گفته می‌شود که دلیل اصلی کندی پیشرفت مذاکرات تأکید گروه طالبان بر توافق‌نامه دوحه به عنوان بنیاد گفت‌وگوها است، اما دولت آن را قبول ندارد.

توافق‌نامه صلح امریکا و گروه طالبان در ۲۹ فبروری در دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG