لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

تعهد کمک حدود ۱۲ میلیارد دالری جهان در ۴ سال آینده با افغانستان


کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ در ژنیو
کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ در ژنیو

جامعۀ جهانی تعهد کرد که در چهار سال آینده حدود ۱۲ میلیارد دالر با افغانستان کمک می‌کند.

این تعهد ناوقت دیشب (۲۴ نوامبر) در پایان کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ در شهر ژینو صورت گرفت.

افغانستان، فنلند و سازمان ملل‌متحد این کنفرانس نیمه مجازی دو روزه را به گونۀ مشترک برگزار کردند.

ویلی اسکینری، وزیر توسعه‌ی همکاری و تجارت خارجی فنلند در مورد کمک‌های مالی جامعۀ جهانی در چهار سال آینده با افغانستان چنین گفت: "امروز ما در مدت زمان مهمِ پیشرو تا ۲۰۲۴ تعهد پایدار با افغانستان ابراز کردیم. تمویل کننده‌ها تعهد بیش از ۳ میلیارد دالری در نخستین سالِ چهار سال آینده سپردند. انتظار می‌رود تعهدات سالانه در همین سطح بماند. این رقم در جریان ۴ سال به حدود ۱۲ میلیارد دالر خواهد رسید."

جامعۀ جهانی در کنفرانس سال ۲۰۱۶ در بروکسل، پایتخت بلجیم، وعده کمک بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالری را از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به افغانستان داده بود.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان گفت، در کنفرانس ژینو مشخصاً روی ۳ موضوع توافق شد.

آقای اتمر می‌گوید: "اول، ما روی یک برنامۀ سیاسی و توسعه‌ای توافق کردیم که در یک سند توضیح شده. چهارچوب توسعه‌ی ملی و صلح افغانستان. دوم، ما روی چهارچوب مشارکت توافق کردیم که در آن مکلفیت‌ها و تعهدات دوجانبه توضیح داده شده و آخرین این‌که ما فهرست شگفت‌انگیز تعهدات را بدست آورده‌ایم که نشان دهندۀ سخاوتمندی، تعهد و همبستگی حمایتی شرکای بین‌المللی ماست."

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان با اشاره به تازه شدن مشارکت و همکاری افغانستان و جامعۀ جهانی روی حساب‌دهی بیشتر تأکید کرد.

بانو لاینز گفت: "این همکاری جدید با شرط و میکانیزم ارزیابی سخت شکل خواهد گرفت و سالانه تطبیق خواهد شد. این میکانیزم ارزیابیِ است که همۀ ما در آن شرکت می‌کنیم. این کار به‌خاطری صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که همۀ ما به آنچه هدف مهم مان است برسیم و آن رساندن نتیجۀ بهتر به مردم افغانستان است."

مایک پومپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز در پیام ویدیویی در کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ گفت، در افغانستان به اقداماتی چون اصلاحات و مبارزه علیه فساد نیاز است.

پومپیو افزود، نتیجۀ مذاکرات صلح افغانستان روی اندازه و مقدار حمایت آیندۀ جامعه جهانی از افغانستان تأثیرگذار خواهد بود.

مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا

او گفت، واشنگتن پیشرفت در مذاکرات را در یک‌سال آینده ارزیابی خواهد کرد.

برقراری آتش‌بس در افغانستان موضوع مهم دیگر مورد بحث در کنفرانس بود.

پیکا هاویستو، وزیر خارجۀ فنلند گفت، ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین‌المللی اشتراک کننده در این کنفرانس، حمایت قوی خود را از صلح دایمی و فراگیر در افغانستان ابراز کردند.

XS
SM
MD
LG