لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

فقر و شیوع ویروس کرونا، خشونت در برابر زنان بامیان را افزایش داده است


آرشیف
آرشیف

مسئولان امور زنان در ولایت بامیان می‌گویند، امسال به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و بالا رفتن میزان فقر در این ولایت ثبت موارد خشونت علیه زنان در این اداره افزایش یافته است.

خشونت‌های خانوادگی علیه زنان یکی از معضلات بزرگ در جامعه افغانستان است که بارها از زنان قربانی گرفته است.

صفیه ۵۲ ساله یکی از هزاران قربانی خشونت خانوادگی است. می‌‌گوید که بارها طعم تلخ خشونت‌های چون لت‌وکوب و ترک نفقه را در محیط خانه از سوی شوهرش چشیده است.

جای زخم‌ها در سر و صورت صفیه یادآور گذشته‌ی تلخ و دردناک وی است که از سال‌ها پیش به این طرف زندگی‌اش در گرو تحمل این همه مشقت و سختی‌ها بوده.

آرشیف، زن قربانی خشونت در افغانستان
آرشیف، زن قربانی خشونت در افغانستان

اکنون هم او ناگزیر است که برای دریافت لقمه‌ی نان به دو فرزند و شوهراش روزانه در مقابل دست مزد ۵۰ افغانی کار کند.

صفیه در مورد زندگی پر از درد و رنج اش بیشتر می‌گوید: "شوهرم به حق من خیلی ظلم کرده. به من نه دندان، نه موی و نه روی گذاشت. من را لت‌وکوب کرده، دستانم و کمرم همه منتی منتی است. من بی‌کس بودم هیچکس بازخواست نکرد. کار نمی‌کند خودم با همین پیری و دردمندی خود کار می‌کنم‌، سوخت نداریم، در خانه هم هیچ چیز نداریم. او خواب است در خانه کار نمی‌کند".

در همین حال ذکیه رضایی رئیس امور زنان بامیان از افزایش خشونت‌های خانوادگی در این ولایت خبر می‌دهد.

به گفته وی زنان در ولایت بامیان قربانی خشونت‌های گوناگون می‌شوند و در مواردی دست به خودکشی می‌زنند.

خانم رضایی می‌گوید، امسال برعلاوه خشونت‌های فزیکی و روانی علیه زنان، هفت مورد قتل به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

بانو رضایی افزود: "متاسفانه امسال ما شاهد افزایش خشونت‌ها در سطح ولایت بامیان بودیم که تا هنوز ۲۲۸ مورد خشونت ثبت شده که این ارقام در طول سال گذشته ۱۶۲ مورد بود".

رئیس امور زنان بامیان، ناداری، بیکاری، اعتیاد روز افزون جوانان، رسم و عنعنات ناپسند، ازدواج اجباری و زیر سن و عدم رسیدگی به قربانیان در اثر محدودیت‌های اعمال شده در زمان شیوع ویروس کرونا را ریشه‌های اصلی افزایش خشونت‌ها در این ولایت می‌داند.

اگر چه در سه ولسوالی بامیان ازدواج‌های اجباری و زیر سن ممنوع اعلام شده، اما به گفته مسئولان این برنامه‌ها نیاز به زمان بیشتر دارد تا در جامعه نهادینه شود.

از سوی دیگر ذکیه رضای عامل افزایش ثبت موارد خشونت علیه زنان را بالا رفتن آگاهی زنان نسبت به حقوق شان می‌داند.

ذکیه رضایی، رئیس امور زنان ولایت بامیان
ذکیه رضایی، رئیس امور زنان ولایت بامیان

به گفته وی اکنون با بالا رفتن آگاهی زنان جرائم پنهان نمی‌ماند، بلکه به اداره‌های مسئول گزارش می‌شود تا پیگیری و بررسی شود.

خانم رضایی می‌گوید: "در مقابل اگر ما بیایم خوشبینانه ببینیم شاید تاثیر پروگرام‌های آگاهی عامه در سطح ولایت هم باشد. من فکر می‌کنم در مقابل اینکه ما بلند رفتن خشونت‌ها را تآئید می‌‌کنیم شاهد بلند رفتن آگاهی عامه هم هستیم".

همچنان مسئولان امور زنان بامیان، برای محو خشونت علیه زنان بر محاکمه و مجازات عاملان چنین خشونت‌ها تاکید دارد تا معضل‌های ریشه‌دار فرهنگی و اجتماعی از سر راه زنان مثل صفیه برداشته شود.

XS
SM
MD
LG