لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

سازمان عفو بین‌الملل: حقوق زنان افغانستان در روند صلح معامله شده نمی‌تواند


آرشیف، زنان افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل
آرشیف، زنان افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، بر سر حقوق زنان افغانستان در پروسۀ صلح این کشور معامله شده نمی‌تواند.

این سازمان می‌افزاید، هر گونه معامله میان حکومت افغانستان و طالبان در مورد حقوق دختران و زنان، با دستآوردهای حدود ۲۰ سالۀ آن‌ها جفا خواهد بود.

سازمان عفو بین‌الملل نگرانی‌اش را در این مورد یک روز پیش از آغاز کمپاین مبارزه علیه خشونت با زنان ابراز کرده‌است.

امروز ۲۵ ماه نوامبر نخستین روز کارزار ۱۶ روزۀ ضد خشونت بر اساس جنسیت است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، حقوق زنان و دختران افغانستان با خطر قربانی شدن در نتیجۀ توافق احتمالی با طالبان روبه‌رو است.

امضای توافق‌نامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافق‌نامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

این سازمان گفته است، از همین رو می‌خواهد در چهارچوب یک کمپاین؛ کارهای فوق‌العادۀ زنان فعال و مدافعان حقوق زن در افغانستان برجسته شود.

سمیرا حمیدی، کمپاین کنندۀ بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل دیروز (۲۴ نوامبر) به رادیو آزادی بیشتر گفت: "در این ۱۶ روز ما پیام‌های ویدیویی زنانِ رهبر، سیاست‌مدار، اعضای هیئت مذاکره کننده، فعالان حقوق زن و فعالان حقوق بشر را نشر می‌کنیم. هدف ما از این کمپاین حمایت جهانی از زنان افغان است و بلند کردن صدا در مورد این‌که حقوق زنان در پروسۀ صلح مورد معامله قرار نگیرد و این‌که زنان افغان به پیشرفت و ترقی بیشتر نیاز دارند. ما خواستار پروسۀ صلحِ شفاف و همه شمول هستیم."

کمپاین به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه خشونت با زنان تا دهم ماه دسمبر ادامه می‌یابد.

نگرانی‌ها در مورد ادامۀ خشونت با زنان و دختران افغانستان فراتر از مرزهای این کشور وجود دارد.

تشویش و نگرانی در این باره در کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ نیز مطرح شد و این‌که آیندۀ دستآوردهای زنان در این کشور پس از توافق احتمالی با طالبان چی خواهد شد.

هایکو ماس وزیر خارجۀ جرمنی در دومین و آخرین روز کنفرانس روی احترام به ارزش‌های دموکراتیک به ویژه حقوق زنان در افغانستان تأکید کرد.

وی گفت: "مشارکت ما به تعهد افغانستان به دموکراسی، حاکمیت قانون، حکومت‌داری خوب، مبارزه با فساد، حفظ حقوق بشر به‌خصوص حقوق زنان و اقلیت‌ها و ارادۀ سیاسی برای پیشرفت در مذاکرات صلح بستگی دارد."

هایکو ماس، وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس، وزیر خارجه جرمنی

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل‌متحد نیز در سخنرانی‌اش در کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰ در ژینو گفت، در گفت‌وگوهای صلح در دوحه صدای زنان، جوانان و بازمانده‌های قربانیان جنگ شنیده شود.

در زمان طالبان میلیون‌ها دختر و زن از رفتن به مکتب و کار کردن محروم بودند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، وضعیت دختران و زنان پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ بسیار بهبود یافته است.

به‌گفتۀ مقام‌ها، در حال حاضر میلیون‌ها دختر به مکتب و پوهنتون می‌روند و زنان در بخش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعال هستند.

اما با وصف این هم، سازمان‌های جهانی به شمول سازمان عفو بین‌الملل به‌خاطر موجودیت یک رشته موانع امنیتی و اجتماعی در برابر دختران و زنان در افغانستان نگران هستند.

XS
SM
MD
LG