لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۵۹

دو انفجار در شهر کابل ۷ زخمی برجای گذاشت


آرشیف
آرشیف

پس از اجرای برنامه میثاق امنیتی و برنامه‌ ویژه‌ای برای تأمین امنیت شهر حدود هفت میلیونی کابل به رهبری معاون اول ریاست جمهوری، آرامش به خانه‌های کابلیان بر نگشته است.

افزایش انفجار ماین‌های مقناطیسی در روزهای اخیر احساس ناامنی را در پایتخت گسترش داده است. در تازه‌ترین مورد، صبح روز شنبه (۸ قوس) انفجار دو بمب مقناطیسی در دو منطقه کابل هفت نفر را زخمی کرد.

فردوس فرامرز سخنگوی فرماندهی پولیس کابل می‌گوید: "صبح امروز بر اثر دو انفجار در ناحیه ششم و یازدهم شهر کابل دو نظامی و پنج غیر نظامی زخمی شدند. این انفجارها ناشی از ماین های مقناطیسی بوده و تحت کشف قرار دارد."

انفجار در ناحیه ششم در غرب کابل موتر حامل دو دختر جمال فکوری بهشتی، عضو ولسی جرگه را هدف قرار داد. آقای فکوری بهشتی می‌گوید اگرچه فرزندان او آسیبی ندیده‌اند، اما راننده و محافظش زخمی شدند: "همیشه مورد تهدید امنیتی هستیم. امروز هم این حادثه اتفاق افتاد. نگرانی مردم در قسمت تهدیدهای امنیتی هر روز بیشتر می‌شود. اگر حکومت با همکاری جامعه جهانی در قسمت تامین امنیت اقدامات جدی روی دست نگیرد، برای مردم بسیار سخت تمام می‌شود."

این در حالی است که امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان که مسئولیت رهبری مستقیم عملیات تأمین امنیت پایتخت را از حدود یک ماه پیش برعهده گرفته، از کاهش جرایم جنایی در کابل سخن می‌گوید.

با این حال، آقای صالح در گزارش جلسه امنیتی ساعت شش نیم امروز شنبه در صفحه فیسبوک خود نوشته که تلاش‌های شان در قسمت کاهش انفجارهای اخیر قناعت بخش نیست.

تمیم عاصی مشاور پیشین وزارت دفاع امنیت شهر کابل را وابسته به امنیت ولایت‌های هم‌جوار آن می‌داند. به باور او برنامه میثاق امنیتی در شهر کابل تا کنون دستاورد چندانی نداشته است.

تمیم عاصی
تمیم عاصی

او گفت: "دستاورد بزرگی میثاق امنیتی نداشته، امنیت به شکل بنیادی تغییر نکرده. تنها دستاوردهای تاکتیکی داشتند و این دستاوردها تا کنون به یک جهش استراتژیک تبدیل نشده."

انفجارهای روز شنبه یک هفته پس از شلیک مرگبار ۲۴ راکت به پایتخت می‌گذرد. این راکت‌ها از محلی در حاشیه شمالی شهر کابل به مناطق مختلف پایتخت پرتاپ شد و جان ۱۰ نفر را گرفت و ۵۰ نفر را زخمی کرد.

فریبا آرام

XS
SM
MD
LG