لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

گفته‌های ضد‌ونقیض درباره نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات صلح در دوحه


هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان در مذاکرات بین افغان‌ها در دوحه
هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان در مذاکرات بین افغان‌ها در دوحه

درباره نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات بین افغان‌ها در دوحه، هیئت مذاکر‌کنندۀ حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان اظهارات ضد‌ونقیض دارند.

گرچه دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، روی طرزالعمل گفتگو‌های بین افغان‌ها توافق شده، اما حکومت افغانستان می‌گوید، هنوز اختلافات حل نشده است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان شب گذشته به رادیو آزادی گفت که جوانب در اصول روی ۲۱ ماده طرزالعمل مذاکرات توافق کرده اند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان
ناجیه انوری سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان

بانو انوری افزود: "هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ دو طرف، صرفاً در قسمت ۲۱ مادۀ طرزالعمل مجالس مذاکرات در اصول به توافق رسیده اند، به استثنای مقدمۀ آن، اما چون متن مقدمۀ این طرزالعمل به وضاحت و بحث بیشتر میان دو طرف نیاز دارد، لهذا در جلسه مشترک تاریخ ۱۷ نوامبر در حضور میزبان، فیصله شد که طرزالعمل به جلسۀ عمومی ارائه و بعد از نهایی شدن مورد تصویب هردو هیئت قرار بگیرد."

با این حال سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، روی طرزالعمل قبلاً توافق شده و نسخه‌ای از آن هم به کشور میزبان قطر، تحویل داده شده.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز در یک پیام ویدیویی ارسالی به رسانه‌ها گفت: "طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی بین هردو تیم مذاکراتی به تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ در ۲۱ ماده به تکمیل رسیده و نهایی شده است."

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

آقای نعیم افزود: "طرزالعمل مذکور در حضور میزبان یا مسهیل به تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ به زبان‌های پشتو و دری قرائت گردیده و بعد از تائید هردو طرف مذاکرات یک نسخه آن نیز به مسهل یا میزبان هم سپرده شده است."

برخی منابع به بی‌بی‌سی گفته اند که هیئت حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان روی چهار مورد مذاکرات توافق کرده بودند، اما رئیس جمهور محمد‌اشرف غنی با آنها مخالفت کرد، بنابراین امضای طرزالعمل به تأخیر افتاد.

در این حال، مایک پومپیو، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا، شب گذشته در مورد کنفرانس دو روزه در ژینو که قبلاً برگزار شده بود، در یک پیام ویدیویی، به تامین صلح در افغانستان اشاره کرده، گفت: "ایالات متحده از شرکای بین‌المللی، بطور خاص از همسایگان افغانستان و سایر کشورهای منطقه می‌خواهد که این کشور را در حرکت به‌سوی آینده‌ای صلح‌آمیز و پایدار یاری کنند."

مایک پومپیو، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا
مایک پومپیو، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا

هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان از ۱۲ سپتامبر تا اکنون در قطر مصروف گفتگو هستند، تا زمینه برای گفتگوهای اصلی بین افغان‌ها فراهم شود.

اما برخی از موارد اختلاف باعث شده که طرزالعمل و اجندایی مذاکرات اصلی نهایی نشود، یکی از این موارد اختلاف تاکید طالبان روی توافق نامه این گروه با ایالات متحدۀ امریکا و فقه حنفی است.

XS
SM
MD
LG