لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

ادامه گفت‌وگوهای صلح؛‌ هیئت‌ مذاکره‌کننده برای بحث به‌کابل می‌آید


هیئت‌ مذاکره‌کننده حکومت افغانستان
هیئت‌ مذاکره‌کننده حکومت افغانستان

هیئت‌ مذاکره‌کننده حکومت افغانستان می‌گوید، برای بحث و مشوره به کابل می‌روند و تلاش خواهند کرد، پروسه باقی مانده گفتگوها به سرعت به پیش برود.

یک نماینده هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان در قطر می‌گوید، به هدف مشوره با بزرگان حکومتی به کابل می‌روند. این هیئت از سه ماه به این‌طرف مصروف گفتگوها با تیم مذاکره‌کننده طالبان بوده است و دوجانب سرانجام روی آجندای ۱۲ ماده‌یی گفتکوهای اصلی توافق کرده اند.

حبیبه سرابی یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت گفته که تلاش دارند پروسه باقی مانده گفتگوها به سرعت به پیش برود.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

او افزود: "در این مدت که بحث‌ها روی آجندا صورت گرفته، موضوعات مهم اند که نیاز به مشوره با رهبری دولت و قشر سیاسی دارد. به همین سبب هیئت نه برای رخصتی بلکه برای بدست آوردن مشوره‌ها، ایجاد یک نظر مشترک و گرفتن نظر همه جوانب به کابل می‌رود و پروسه باقی‌مانده را در روشنایی دیدگاه‌های بزرگان با سرعت به پیش خواهیم برد."

به گفته خانم سرابی تمرکز زیاد روی توافق آتش‌بس و ختم جنگ جاری افغانستان است.

مذاکراه‌کننده‌گان طالبان و دولت افغانستان گفته اند صحبت هایشان را بعد از سه هفته از سر می‌گیرند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به روز شنبه پیشنهاد کرد که مراحل بعدی گفتگوها در داخل افغانستان تعقیب شود.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

اقبال خیبر رییس حرکت مردمی صلح ازین پیشنهاد محب استقبال نموده ولی می‌گوید نیاز است دست کشورهای منطقه ازین پروسه کوتاه شود.

آقای خیبر افزود: "این بهترین پیشنهاد است که در داخل کشور یک منطقه امن شده، آنجا آتش بس شود، منطقه کاملاً مستقل که نه حکومت و نه طالبان در آن دخیل باشند. اگر در چنین محل گفتگوها آغاز شود معلوم دار که دست استخبارات منطقه و جهان کوتاه می‌شود ولی گپ این‌جاست که چنین زمینه به این سبب فراهم نشده که نه استخبارات منطقه و نه هم استخبارات جهان می‌خواهند ازین پروسه دور بمانند."

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید اگر مذاکرات صلح در داخل افغانستان تعقیب شود، تاحدی زیاد منافع افغانها در آن تامین خواهد شد و پروسه از دخالت دیگران محفوظ خواهد بود.

طالبان مسلح گفته اند موقف شان در مورد پیشنهاد گفتگوها در داخل افغانستان را بعداً روشن میسازند.

باوجود آنکه نماینده‌گان طالبان از دوازدهم سپتمبر به این‌طرف در دوحه مشغول گفتگوهای صلح با هیئت حکومتی بوده اند، ولی حملات شان در داخل افغانستان متوقف نشده است.

XS
SM
MD
LG