لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

یوناما: فشارها بر طرف‌های منازعه افغانستان برای کاهش خشونت‌ها ادامه یابد


انفجار ماین مقناطیسی بر موتر حامل معاون شورای ولایتی غور. 15 دسمبر 2020
انفجار ماین مقناطیسی بر موتر حامل معاون شورای ولایتی غور. 15 دسمبر 2020

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید، انتظار دارد که گفتگو های صلح در زمان معین از سر گرفته شود و بحث روی کاهش خشونت ها در اولویت قرار گیرد.

دیبرا لاینز در نشست مجازی شورای امنیت این سازمان در بارۀ افغانستان به روز پنجشنبه از افزایش خشونت‌ها در این کشور سخن گفت: " متأسفانه خشونت‌ها به عنوان مانع جدی به روند صلح و تهدید به منطقه باقی مانده است. از تمام کشورها می‌خواهم که به وارد کردن فشار بر تمام اطراف منازعه ادامه دهند تا خشونت را کاهش دهند و انتظار دارم زمانیکه مذاکرات دوباره آغاز شوند این یک اولویت عمده خواهد بود."

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان
دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

بانو لاینز در ادامه به افزایش تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ انفجارهای مواد انفجاری تعبیه شده در افغانستان در ماه های اکتوبر و نومبر اشاره کرد و هم‌چنان گفت که تلفات کودکان در سه ماه گذشته در کشور ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گفتۀ او قتل‌های هدفمند توسط عناصر ضد دولت در یازده ماه اول سال جاری میلادی، نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

عادله راز نمایندۀ دایمی افغانستان در ملل متحد
عادله راز نمایندۀ دایمی افغانستان در ملل متحد

عادله راز نمایندۀ دایمی افغانستان در ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت، خواستار کاهش خشونت‌ها در کشور شد.

کاهش خشونت‌ها در افغانستان به تازگی از موضوع مورد بحث میان جنرال مارک میلی لوی درستیز اردوی ایالات متحده و نمایندگان طالبان هم بوده است.

به اساس گزارش‌ها، آقای میلی با نمایندگان طالبان برای حدود دو ساعت به روز سه‌شنبه در دوحۀ قطر دیدار کرد و سپس رهسپار کابل شد تا با رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مورد روند صلح بحث کند.

از سفر او به دوحه و کابل به روز پنجشنبه خبر داده شد.

مارک میلی لوی درستیر ایالات متحده امریکا
مارک میلی لوی درستیر ایالات متحده امریکا

خبرگزاری اسوشیتد پرس از لوی درستیز ایالات متحده نقل کرده که گفته است، مهمترین بخش بحث هایش با طالبان و حکومت افغانستان روی نیاز برای کاهش فوری خشونت‌ها متمرکز بوده است.

با وصف افتتاح مذاکرات بین افغانان در ۱۲ ماه سپتمبر در دوحۀ قطر، خشونت‌ها در افغانستان کم نشده است.

هیئت‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان بیش از دو هفته قبل پس از حدود سه ماه بحث و گفت‌وگو، درمورد طرزالعمل کاری مذاکرات به توافق رسیدند و سپس بحث‌ها را در بارۀ اجندای مذاکرات آغاز کردند.

این دو هیئت در هفتۀ روان در گفت‌وگوهایشان وقفه اعلام کردند و انتظار می‌رود که این گفت‌وگوها در پنجم ماه جنوری از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG