لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

پاکستان: سفر هیئت طالبان جز خط مشی اسلام آباد در مورد صلح افغانستان است


هیئت گروه طالبان حین دیدار با عمران خان صدراعظم پاکستان در اسلام آباد. December 18, 2020
هیئت گروه طالبان حین دیدار با عمران خان صدراعظم پاکستان در اسلام آباد. December 18, 2020

سفر دو روزه هیئت سیاسی گروه طالبان به پاکستان با ملاقات با عمران خان صدراعظم این کشور به پایان رسید.

زاهد حفیظ چوهدری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که این سفر جز خط مشی حکومت پاکستان در رابطه با صلح افغانستان می‌باشد: "در جریان این سفر، هیئت طالبان با وزیر خارجه صحبت کرد و با صدراعظم پاکستان عمران خان هم ملاقات داشت. سفر هیئت کمیسیون سیاسی طالبان جز پالیسی پاکستان است که با تمام طرف‌های ذیدخل در پروسه صلح افغانستان تماس داشته باشد و در مذاکرات بین‌الافغانی سهولت ایجاد کند."

دفتر عمران خان صدراعظم پاکستان هم در اعلامیه‌ای گفته که آقای خان در ملاقات با هیئت طالبان در مورد افزایش خشونت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از هردو طرف جنگ خواسته که خشونت را کاهش بدهند تا راه برای آتش‌بس باز شود.


هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه روز ۱۶ ماه دسمبر به اسلام آباد رفت.

در اعلامیه دفتر صدراعظم پاکستان همچنان آمده که دو طرف جنگ در افغانستان باید فرصتی را فراهم کنند که در افغانستان صلح ایجاد شود و نگذارند این حرکت با موانع رو به رو شود.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در توییتر خود نوشته است که در ملاقات هیئت طالبان با عمران خان در مورد سرنوشت مهاجرین افغان، خط مشی افغان‌ها، زندانیان افغان در پاکستان و وضعیت کنونی افغانستان صحبت شد.

پاکستان در حالی که امتیاز میانجیگری و تسهیل در مذاکرات صلح افغانستان را از آن خود می‌داند، ولی بعضی از حلقه ها را متهم می‌کند که این پروسه را تخریب می‌کنند.

این بار زاهد حفیظ چوهدری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان انگشت به سوی هند گرفته و می‌گوید اگر هند با پاکستان داخل جنگ شود پروسه صلح افغانستان را متضرر می‌سازد.

او گفت: "هر برخورد نظامی بین هند و پاکستان آینده صلح افغانستان را جداً متضرر می‌سازد که تمام مسئولیت آن به دوش هندوستان خواهد بود."

آقای چوهدری این سخنان را در آغاز کنفرانس خبری خود روز جمعه اظهار کرد. بخش اعظم سخنانش در این کنفرانس خبری بر موضوع کشمیر می‌چرخید.

مقامات هند به این سخنان چوهدری تا حال پاسخ نگفته و وزارت خارجه افغانستان هم به این نگرانی پاکستان عکس العمل نشان نداده است. اما مقامات افغان قبل از این گفته بودند که حل بحران افغانستان به حل مشکل کشمیر هیچ ارتباط ندارد.

رئیس جمهور اشرف غنی در جریان سفر اخیر عمران خان به کابل از او خواست که تلاش‌هایش را برای حل بحران افغانستان بیشتر بسازد.

XS
SM
MD
LG