لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

وزارت دفاع: اردوی ما صددرصد عملیات‌های زمینی و هوایی را به دوش دارد


نیروهای امنیتی افغان
نیروهای امنیتی افغان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، اردوی این‌کشور حدود صددرصد عملیات‌های زمینی و هوایی کشور را به دوش دارد.

باوجودی‌که وزارت دفاع افغانستان از تاثیر کاهش نیروهای امریکایی چیزی نمی‌گوید، ولی اطمینان می‌دهد که قوای افغان خالیگاه نیروهای امریکایی را پر کرده می‌توانند.

روح‌الله احمدزی سخنگوی این وزارت می‌گوید نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در حال حاضر تمام عملیات‌های نظامی را خود به پیش می‌برند.

آقای احمدزی شام دیروز به رادیو آزادی گفت: "جامعه جهانی بار بار تعهد کرده که به حمایت مالی و تخنیکی نیروهای افغان ادامه می‌دهد.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

نیروهای دلیر دفاعی و امنیتی کشور فعلاً هم نزدیک به صددرصد به‌گونه مستقلانه در مقابل تروریزم مبارزه می‌کنند و از توانایی‌های لازم در بخش عملیات‌های زمینی و هوایی برخوردار هستند و همچنان تعهدات جامعه جهانی و همکاران ستراتیژیک ما در بخش ادامۀ کمک و همکاری‌های‌شان پابرجاست و این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

در عین حال ماموریت حمایت قاطع (ناتو) در افغانستان اعلام کرده که اردوی ملی افغان امور آموزش و پرورش نیروهای تازه جذب شده را به دست خود گرفته است.

این ماموریت دیروز در یک پیام تویتر نوشته بود رهبری وزارت دفاع می‌تواند سربازان توانایی را برای تامین امنیت افغانستان آماده سازد.

ناتو ویدیو ای را هم از جریان آموزش دهی قوای افغان توسط آموزگاران افغان منتشر کرده که در آن دیده می‌شود چگونه حملات گروهی را مهارسازند. پیش ازین نیروهای ناتو چنین آموزش‌ها به قوای افغان را می‌دادند.

این درحالی است که وزارت دفاع امریکا اخیراً اعلام کرد شمار نیروهایش در افغانستان را به ۲۵۰۰ تن کاهش داده است.

کرستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع امریکا این کاهش را بر اساس حمایت از پروسه صلح افغانستان و ادامۀ همکاری‌های دوامدار و هم تعهد کشورش به توافق با طالبان و اعلامیۀ مشترک‌اش با حکومت افغانستان خواند.

کرستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع امریکا
کرستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع امریکا

در عین حال محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است، خروج شمار بیشتر قوای امریکایی از افغانستان که ایالات متحده اعلام آن را کرده، پابندی به توافق با طالبان و اقدام نیک است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان

محمد نعیم در تویترش نوشته عملی ساختن توافق دوحه به نفع مردم هردو کشور است.

ایالات متحده در حالی شمار نیروهایش را به ۲۵۰۰ تن کاهش داده که قرار است ناتو در ماۀ آینده، روی سرنوشت قوای خود در افغانستان تصمیم بگیرد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفته که در ماۀ فبروری بادرنظرداشت حالات افغانستان در مورد حضور قوای این پیمان در این‌کشور تصمیم گرفته می‌شود.

او گفته که تصمیم دراین مورد دشوار خواهد بود ولی با درنظرداشت سطح جنگ و خشونت تصمیم درست را اتخاذ خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG