لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

واکنش کابل به اظهارات قریشی: پاکستان طالبان را به آتش‌بس تشویق کند


شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با ملابرادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر و شمار دیگر از اعضای این گروه در اسلام آباد. ۲۵ اگست ۲۰۲۰
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با ملابرادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر و شمار دیگر از اعضای این گروه در اسلام آباد. ۲۵ اگست ۲۰۲۰

دولت افغانستان به اظهارات اخیر شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در پیوند به توافق‌نامۀ دوحه میان امریکا و طالبان واکنش نشان داد.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید از دولت پاکستان و همه شرکای بین‌المللی‌ دولت افغانستان توقع دارند تا طالبان را به عملی‌ساختن تعهدات‌ خود برای کاهش‌ خشونت‌ها، تأمین آتش‌بس سراسری و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی وادار کنند.

این وزارت شب گذشته با صدور خبرنامه‌ای گفته است که این اقدامات صورت گیرد تا زمینه برای گفتگوهای معنادار صلح و رسیدن به توافق سیاسی هموار شود.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان دو روز پیش در گفتگوی ویژه با شبکه تلویزیون الجزیره از ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواست که روند جاری صلح افغانستان و پروسه خروج نیروهای امریکایی را دنبال کند.

آقای قریشی در این گفتگو گفت که امریکا باید وضعیت را درک کند و به جای توقف روند صلح افغانستان، آن را ادامه دهد.

وزیر خارجۀ پاکستان عاملان افزایش خشونت‌ها را "اخلالگر" خواند.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان با رهایی بیش از رهایی شش‌هزار زندانی طالبان، اعلام آمادگی برای تأمین آتش‌بس فوری و سراسری، و شرکت در گفتگوهای صلح کرده است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

این وزارت افزوده که طالبان نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، بلکه خشونت‌ها را به‌گونهٔ بی‌سابقه‌ای افزایش داده و دست به قتل‌های هدفمند زده‌اند.

وزارت خارجۀ افغانستان بار دیگر بر ضرورت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در پیوند به روند صلح افغانستان تأکید کرده است.

در همین حال امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان پاکستان را تنها کشوری دانسته که خواهان امتیازگیری از غرب به گروه طالبان است.

معاون نخست ریاست جمهوری دیروز در صفحۀ فسبوکش در واکنش به اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان نوشت: "در حالی‌که اکثر مردم ما و حتی کشورهای دنیا امتیازات داده شده در توافق دوحه را به طالبان غیر ضروری و امتیاز پندیده می‌پندارند، فقط یک کشور است که دچار اضطراب گردیده است."

رضوان مراد، مسئول دفتر مطبوعاتی آقای صالح به رادیوی آزادی گفت: "امتیازطلبی پاکستان به طالبان خبر تازه‌ای نیست، اما اگر پاکستان به راستی از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند، پس باید طالبان را به صلح و آتش‌بس تشویق کند. چون این نه تنها خواست افغانان بلکه از تمام جهان است."

از سوی دیگر از چندین روز به این سو هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در روند گفتگوهای صلح به نظر نمی‌رسد.

حفیظ منصور
حفیظ منصور

حفیظ منصور، عضو هیئت گفتگو کنندۀ دولت افغانستان به رادیوی آزادی گفت: "امروز ۱۱ روز است که ما گفتگو نداشته‌ایم. معلوم نیست که [نمایندگان طالبان] چه می‌گویند و چه می‌خواهند؛ روشن نیست."

طالبان به تازگی در این باره چیزی به رسانه‌ها نگفته‌اند، اما محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر روز گذشته به رسانه‌ها گفت که توافق‌نامۀ دوحه از سوی هر دو طرف به گونۀ همه‌جانبه عملی شود.

او گفته بود که این گروه به تعهداتش در مقابل امریکا عمل می‌کند و امریکا نیز باید به تعداتش عمل کند.

XS
SM
MD
LG