لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

اظهارات مقامات ایران در دیدار با هیئت طالبان: استراتژی امریکا ادامه جنگ در افغانستان است


آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان
آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان

به اساس گزارش تلویزیون دولتی ایران، مقامات این کشور امروز چهارشنبه (۸ دلو) با رهبران طالبان در تهران ملاقات كرده و ایالات متحده امریکا را به تلاش ادامه جنگ در افغانستان متهم كردند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس به نقل از علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی ایران می‌نویسد که بعد از دیدار امروز در تهران با ملا عبدالغنی برادر رئیس سیاسی طالبان گفته است، ایالات متحدۀ امریکا در تلاش است تا جنگ را در کشور همسایه، افغانستان ادامه دهد.

در این گزارش به نقل از علی شمخانی گفته شده که استراتژی امریکا ادامۀ جنگ و خونریزی بین جناح‌های مختلف در افغانستان است. آقای شمخانی افزوده که ایالات متحده در تلاش است تا گروه‌های مختلف افغانستان را به بی‌ثباتی و ناامنی در کشورشان، متهم کند.

تا هنوز ایالات متحده امریکا در این مورد چیزی نگفته است.

واشنگتن در ماه فبروری سال گذشته میلادی توافق‌نامه صلح را با طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا کرد که به اساس آن تعداد عساکرش را در افغانستان به ۲۵۰۰ تن کاهش داده و الی ماه آینده میلادی همه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

به اساس توافق‌نامه ماه فبروری سال ۲۰۲۰ بین امریکا و طالبان، دولت افغانستان مذاکرات صلح را با طالبان آغاز کرد.

امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان امریکا و طالبان در قطر

دو طرف طی سه ماه اخیر سال گذشته میلادی در مورد طرزالعمل اجندای این گفت‌وگوها توافق کرده اند. بعد از چند هفته وقفه، مرحلۀ دوم این مذاکرات در ماه جاری آغاز شده، اما هیئت دولت افغانستان در دوحه می‌گوید، دهمین روز است که آنها منتظر گفت‌وگو هستند، اما طالبان برای گفت‌وگو حاضر نشده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، طالبان گفت‌وگوهای صلح در قطر را رها کرده، سفر ها را آغاز کرده اند.

رحمت‌الله اندر
رحمت‌الله اندر

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا، بدون اشاره به سفر اخیر هیئت طالبان به تهران، گفت: "این بدان معنی است که طالبان به مذاکره و صلح متعهد نیستند. برای آنها طولانی شدن جنگ و ادامۀ کشتار افغان‌ها هیچ ارزش ندارد. با آنکه امریکا تا هنوز توافق‌نامه دوحه را ارزیابی نکرده، اما به نظر می‌رسد که از قبل، طالبان از نتایج آن می‌ترسند و به سفرها رو آورده اند."

شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفته، جنگجویان طالبان و شبکه القاعده روابط جدایی ناپذیر با هم دارند. رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا می‌گوید: "در سه ماه گذشته ۱۱ عضو شبکه القاعده از سوی امنیت ملی (ریاست عمومی) از صفوف طالبان بازداشت و سه عضو ارشد این شبکه کشته شده‌اند."

وزارت خزانه‌داری امریکا نیز گفته است، شبکه القاعده در افغانستان نیرومندتر شده و به حمایت طالبان فعالیت می‌کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان دیروز سه‌شنبه (۷ دلو) به رادیو آزادی گفت، طالبان با شبکه القاعده ارتباط ندارند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس از قول ملا عبدالغنی بردار نوشته که گفته است، ایالات متحدۀ امریکا به توافق‌نامۀ صلح ماه فبروری سال گذشته پایبند نبوده است. ملا عبدالغنی برادر افزوده که آنها به امریکایی‌ها اعتماد ندارند و با هر گروهی به گفتۀ او مزدور امریکایی مبارزه خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG