لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

شکایت باشندگان ولسوالی‌های ماورای کوکچه تخار از کم‌توجهی حکومت‌


یکی از ولسوالی‌های‌ ماورای کوکچه ولایت تخار
یکی از ولسوالی‌های‌ ماورای کوکچه ولایت تخار

شماری از باشندگان ولسوالی‌ها ماورای کوکچه ولایت تخار می‌گویند که نسبت به دیگر ولسوالی‌ها به منطقه‌شان کم‌تر توجه شده است، زیرا دربخش معارف، صحت و دیگر بخش‌ها از پروژه‌ها بی‌نصیب مانده اند.

باشندگان هفت ولسوالی ماورای کوکچه ولایت تخار شکایت می‌کنند، که از سال‌ها به این‌سو در خصوص تطبیق پروژه‌های انکشافی به فراموشی سپرده شده‌اند.

بشیراحمد بشار یکی از باشندگان ولسوالی دشت قلعه تخار می‌گوید که در ولسوالی‌های ماورای کوکچه دربخش معارف، صحت، برق و در بخش‌های دیگر توجه کم‌ترصورت گرفته است.

او می‌گوید: "پروژه‌های عام‌المنفعه در ولایت تخار به شکل عادلانه و متوازن تطبیق نمی‌شود. نمونه مثال مردم ولسوالی‌های ماورای کوکچه از خرابی سرک، از نبود ادویه در مراکز صحی شان، از نبود برق و سایر مشکلات رنج می‌برند. مردم عملاً با مشکلاتی زیادی در این زمستان دست و پنجه نرم می‌کنند."

تخار
تخار

به‌گفته آقای بشار که از دو سال به این‌سو بالای سرک عمومی ولسوالی‌های ماوراکی کوکچه تخار کار جریان دارد، اما به دلیل بی‌توجهی مسئولان محلی تاهنوز کار این سرک تکمیل نشده و باشندگان ماورای کوکچه را با انواع چالش سردچار ساخته است.

عبدالخالق یکی از باشندگان ولسوالی ینگی‌قلعه به رادیوآزادی گفت: "کار همین سرک را به بسیار کندی به پیش می‌برند. این وضعیت مردم را سیل کن دیوال‌های شان چپه شده است و در این سرمای زمستان مردم با مشکلات روبه‌رو هستند. هیچ کار این سرک پیش نمی‌روند، یک روز یک لودر را می‌آورد کار می‌کند و دیگر هیچ کار شان معلوم نیست. از دولت تقاضا می‌کنیم که بالای همین شرکت فشار بی آورد تا که این سرک به زودی تمام شود."

حمیدالله ۲۴ ساله از باشندگان ولسوالی چاه‌آب تخار می‌گوید که به دلیل خرابی سرک ماورای کوکچه کرایه موترها نیز افزایش یافته است.

او می‌گوید: "کرایه موترها در ولسوالی‌های کوکچه از ولسوالی به ولسوالی و از ولسوالی به ولایت بالا رفته است. مردم با مشکل مواجه هستند. وقتی‌که کدام مریض پیدا می‌شود تا دو ساعت به ولایت نمی‌رسیم چون سرک خراب است."

آنها از مسئولان محلی تخار می‌خواهند، که درخصوص اجرای پروژه‌های انکشافی توازن را مدنظر بگیرند، تا به مشکلات ساکنان تمامی ولسوالی‌های این ولایت یک‌سال رسیده‌گی شود.

اما مقام‌های محلی تخار با پذیرفتن انتقادهای ساکنان ماورای کوکچه می‌گویند که نسبت به سال‌های پیش، هم اکنون دربخش‌های مختلف پروژه‌های انکشافی درولسوالی‌های ماورای کوکچه در حالی تطبیق هستند.

مولوی عبدالله قرلق والی تخار گفت: "شک نیست که در گذشت‌ها انکشاف متوازن نبوده و این را من درک می‌کنیم. اما در هر ولسوالی ما پروژه‌های انکشافی، زیربنائی و بازسازی را ما داریم. مثلاً در خود ولسوالی دشت قلعه در ماورای کوکچه سرک عمومی است ویک پروژه بسیار حیاتی و بنیادی است و در سه مرحله‌واری تطبیق می‌شود و یک پروژه خیلی کلان و بزرگ است و کار آن جریان دارد."

مولوی عبدالله قرلق والی تخار
مولوی عبدالله قرلق والی تخار

ولسوالی‌های ماورای کوکچه تخار، شامل ولسوالی‌های خواجه‌غار، خواجه‌بهاءالدین، ینگی‌قلعه، دشت‌قلعه، درقد، رستاق و چاه‌آب می‌باشند.

دربیشتری از بخش‌های این ولسوالی‌ها گروه طالبان تسلط و فعالیت دارند و مقام‌های محلی تخارمی‌گویند که این گروه تطبیق پروژ‌های انکشافی را به چالش کشانیده است.

ولسوالی‌های ماورای کوکچه درقسمت شمال شهرتالقان قرار دارند و با کشور تاجیکستان سرحد دارند. در این بخش دریای آمو سرحدی طبیعی بین افغانستان و تاجیکستان را شکل داده است.

XS
SM
MD
LG