لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

وزارت داخله: وظیفه فرمانده پولیس میدان‌وردک به حالت تعلیق در آمده است


هیئت اعزامی حکومت به ولسوالی بهسود میدان وردک
هیئت اعزامی حکومت به ولسوالی بهسود میدان وردک

وزارت امور داخله در اعلامیه ای می‌گوید وظیفه فرمانده پولیس میدان‌وردک به حالت تعلیق در آمده است.

در اعلامیه این وزارت آمده است که «پس از شنیدن گزارش تیم تحقیق در مورد حادثه در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک، پست فرمانده پولیس این ولایت به حالت تعلیق درآمد و وی به لوی سارنوالی معرفی شده است تا در روشنایی قانون موضوع تحت بررسی قرار گیرد.»

وزارت امور داخله با ابراز تاسف از این حادثه، گفت که زخمیان در شفاخانه ۳۰۰ پولیس به‌گونه رایگان مداوا می‌شوند.

در اعلامیه این روشن نشده است که این غیرنظامیان از سوی کی‌ هدف قرار گرفته اند.

این وزارت تاکید کرده که حصه اول و‌ دوم ولسوالی بهسود دوباره فعال خواهد شد.

وزارت امور داخله پیش از این گفته بود که نیروهای امنیتی در حالی‌که در حال ساخت تاسیسات نظامی در حقه اول بهسود بودند، افراد مسلح غیرمسئول فرمانده علیپور به سوی آنها آتش گشودند و باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شدند، اما پس از اعتراض باشندگان محل گفتند که نیروهای پولیس به دستور الله‌داد، فرمانده پولیس میدان‌وردک به سوی مردم شلیک کردند.

برخی از اعضای این هیئت پس از سفر به منطقه گفتند که هیچ مدرکی مبنی بر مسلح بودن معترضان پیدا نکردند.

علی‌احمد راشد یکی از اعضای این هیئت به رادیو آزادی می‌گوید که همه کشته‌ها و زخمی‌های این رویداد غیرنظامی بودند.

آقای راشد افزوده بود: «ما به دنبال بررسی جنبه‌های مردمی این حادثه بودیم كه مردم در مقابل فرماندهی پولیس در حصه اول ولسوالی بهسود در حال اعتراض بودند که سپس به خسونت تبدیل شد، تیراندازی شد و ۱۱ تن کشته و ۳۱ تن دیگر ژخمی شدند. گرچه ادعا می‌شد که معترضان مسلح بودند، اما یافته‌های ما نشان داد که آنها مسلح نبودند.»

هیئت اعزامی حکومت به بهسود با نمایندگان مردم به توافق رسیده است

او افزود که مقام‌های امنیتی حدود ۲۴۰ شماره تلفن معترض را که برای آنها باقی مانده بود به ماموران حقیقت‌یاب تحویل دادند، اما هیچ جنگ‌افزاری برای اثبات ارتباط آن با معترضان شناسایی نشده است.

او گفت که ساکنان این منطقه اکنون می‌خواهند دولت از آنها عذرخواهی کند، ولسوالی را دوباره فعال کرده و امنیت شاهراه جلریز میدان را تامین کند.

این هیئت همچنین گفت که باشنده‌گان محل ۹ خواست دارند که مهم‌ترین‌شان، برکناری فرمانده پولیس میدان‌وردک و معرفی او به سارنوالی، معرفی مقام‌های امنیتی با مشوره با مردم محل و تامین امنیت این ولایت است.

خواستیم در این‌باره دیدگاه فرمانده پولیس میدان وردک را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم و وزارت داخله نیز اطلاعات ذکر شده در اعلامیه را بسنده دانست.

علی‌احمد راشد عضو هیئت حقیقت‌یاب، حضور افراد غیرمسئول فرمانده علی‌پور در منطقه را تایید کرد اما گفت که آنها در جریان اعتراض حضور نداشتند.

وی در پاسخ به این‌که چرا مردم غیرنظامیان اعتراض کردند، گفت ‌که فرمانده پولیس میدان وردک برای معرفی مقام‌های جدید امنیتی به حصه دوم ولسوالی بهسود رفته بود اما با مخالفت مردم محلی روبه‌رو شد.

وی گفت که این مخالفت به این دلیل شکل گرفت که مردم محلی فکر می‌کردند که نیروهای امنیتی ممکن است فرمانده علی‌پور را دستگیر کنند بنابراین، دست به اعتراض زدند.

وی افزود: «فرمانده‌های پولیس حصه اول و دوم بهسود که معرفی شدند وقتی یکی‌ دو‌ هفته گذشت مردم محل نگران شدند که چرا قوماندان‌ها نمی‌روند و مقایل قوماندانی آمدند، اما بلاخره اعتراض به خشونت کشیده شد.»

به گفته او اعتراض‌کننده‌گان ممکن هواداران فرمانده علی‌پور باشند.

دولت علی‌پور را که متهم به دست داشتن در ناامنی، داشتن افراد مسلح غیرمسئول، حمله به نیروهای امنیتی و اخاذی متهم کرده است، اما طرفداران او می‌گویند که در برابر طالبان و داعش مجبور به دفاع از منطقه شده‌اند.

عبدالغنی علی‌پور معروف به فرمانده شمشیر، دو سال پیش در کابل بازداشت شد، اما با پا درمیانی سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با دادن تعهداتی به دولت آزاد شد.

XS
SM
MD
LG