لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

پدر یما سیاوش: سازمان ملل به دوسیه قتل پسرم رسیدگی کند


یما سیاوش مشاور رسانه‌ای بانک مرکزی در اثر انفجار ماین بر موتر حاملش کشته شد.
یما سیاوش مشاور رسانه‌ای بانک مرکزی در اثر انفجار ماین بر موتر حاملش کشته شد.

خانواده یما سیاووش مجری پشین تلویزیون طلوع نیوز نامه‌ای را به دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل سپرده و خواستار پی‌گیری پرونده قتل وی گردید.

محمدداود سیاووش پدر یما سیاوش به روز سه‌شنبه (۲۱ دلو) در حالی که تعدادی از مسئولان رسانه‌ها و فعالان مدنی نیز حضور داشتند این نامه را به یوناما تحویل داد.

در این نامه امضای شماری باشندگان ولایات به حمایت از پی‌گیری دوسیه یما سیاووش نیز درج شده بود.

پدر سیاووش به خاطر عدم رسیدگی به قضیه قتل پسرش از حکومت به شدت انتقاد کرد: "این برای من ثابت شد که دولت افغانستان اراده سیاسی برای معرفی قاتل یما سیاووش ندارد. من به عنوان پدر یما تا زمانی فریاد می‌زنم که خون پسرم معلوم شود. نه این را خود می‌خورم نه این خون را می‌نوشم و نه به چوکی این خون می‌نشینم، نه می‌مانم که این خون پایمال شود. تا زمانی فریاد می‌کشم که بمیرم و در کنارش آرام بگیرم."

وی تأکید کرد که یک هیئت بی‌طرف بین‌المللی به کابل بیاید و کمره‌های بانک مرکزی، جی‌پی‌اس موتر و کمره‌های چهارراهی‌ها را بررسی کنند.

در این حال رضوان مراد، رئیس مطبوعات و ارتباطات دفتر آقای صالح گفته که سرنخ‌هایی در باره قتل آقای سیاووش به دست آمده است: "تحقیقات همه‌جانبه ارگان‌های امنیتی هنوز ادامه دارد. بعضی سرنخ‌ها نزد ریاست امنیت ملی موجود است که بخاطر مصونیت عملیاتی نمی‌تواند آن را شریک بسازد. هدایت معاون صاحب اول در جلسات شش‌ونیم بسیار واضح بود. حتی استقبال کردیم از این که جامعه جهانی به اساس خواست خانواده شهید سیاووش بیاید تحقیق کنند. ما حاضر به همکاری هستیم."‌

رضوان مراد
رضوان مراد

آقای مراد اما در این مورد جزییات بیشتر نداد.

یما سیاووش، مشاور رسانه‌ای بانک مرکزی، احمدالله انس، معاون اجرایی آمریت دفتر این بانک و امین‌الله رضایی راننده موترش در انفجار هفدهم عقرب جان باختند.

پیش از این خانوادۀ یما سیاووش، از عدم همکاری حکومت در کار شناسایی قاتل پسرشان به شورای امنیت سازمان ملل نیز شکایت کرده است.

حالا پدر یما سیاووش انتقاد می‌کند که شورای امنیت ملل متحد هم در این مورد سکوت کرده است.

موتر حامل یما سیاوش که در اثر انفجار ماین تخریب شده است
موتر حامل یما سیاوش که در اثر انفجار ماین تخریب شده است

به گفته مسئولان دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد (نی)، در سال ۲۰۲۰ میلادی یازده خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شدند و ۱۶ خبرنگار دیگر زخمی شدند.

تنها در دو ماه آخر سال ۲۰۲۰ یما سیاووش گوینده پیشین تلویزیون طلوع‌نیوز، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، ملاله میوند گوینده تلویزیون انعکاس در ننگرهار و رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار الجزیره در غزنی کشته شدند.

بسم‌الله عادل ایماق مدیر مسئول رادیو صدای غور در نخستین روز سال ۲۰۲۱ به قتل رسید.

پیش از این اتحادیه ملی ژورنالیستان و خبرنگاران در افغانستان طالبان را عامل حمله بر خبرنگاران دانسته و از این گروه خواسته بود دست از حمله بر خبرنگاران بردارد.

اما گروه طالبان همواره تأکید کرده‌اند که در قتل‌های هدفمند خبرنگاران دست ندارد.

دیبورا لاینز، نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان از حکومت این کشور خواسته که برای محافظت از خبرنگاران تدابیر موثری روی دست گیرد و رویدادهای خشونت‌آمیز در برابر خبرنگاران را بررسی کند.

XS
SM
MD
LG