لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

"قتل‌های هدفمند در ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر نسبت به ۲۰۱۹ در افغانستان بوده است"


موتر الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی که در ولایت هلمند هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت. در این انفجار الیاس داعی جان باخت و برادر او زخمی شد. November 12, 2020
موتر الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی که در ولایت هلمند هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت. در این انفجار الیاس داعی جان باخت و برادر او زخمی شد. November 12, 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش سالانه خود از کاهش آمار کلی تلفات غیرنظامیان و افزایش شدید قربانیان قتل‌های هدفمند خبر داده است.

براساس این گزارش تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل آن، ۲۱ درصد کاهش داشته، اما شمار قربانیان ترورهای هدفمند تا سه برابر افزایش یافته است.

نعیم نظری
نعیم نظری

نعیم نظری، معاون این کمیسیون روز چهارشنبه (۸ دلو) در یک نشست خبری از افزایش ترورهای هدفمند اظهار نگرانی کرد: "متاسفانه، تلفات ملکی ناشی از ترور و قتل‌های هدفمند در سال ۲۰۲۰ میلادی در تناسب به سال ۲۰۱۹ میلادی سه برابر بیشتر بوده است. این رقم ۱۶۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ میلادی جمعاً ۸۳۴ فرد ملکی در نتیجه استفاده از روش ترور و حملات هدفمند کشته و زخمی شده بودند، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد قربانیان این تاکتیک به ۲،۲۵۰ تن رسید که شامل ۱۰۷۸ کشته و۱،۱۷۲ زخمی می‌باشد."

آقای نظری می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ میلادی تلفات غیرنظامیان در افغانستان به ۸،۵۰۰ نفر رسید که شامل ۲،۹۸۵ کشته و ۵،۵۴۲ زخمی می‌شدند.

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این رقم در مقایسه با آمار تلفات غیرنظامیان سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این کمیسیون حمله با بمب مقناطیسی، ترورهای هدفمند، بمبگذاری کنارجاده‌ای، حملات راکتی، حملات انتحاری و عملیات زمینی و هوایی را از عوامل اصلی تلفات غیرنظامیان دانسته است.

انفجار ماین مقناطیسی در شهر کابل
انفجار ماین مقناطیسی در شهر کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر مواد منفجر نشده را از دیگر عوامل تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان تشخیص داده است.

به همین گونه، این کمیسیون از قتل هدفمند خبرنگاران و فعالان مدنی اظهار نگرانی کرده است.

این کمیسیون با اشاره به نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد، نی، می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۱ مورد خشونت در برابر کارمندان و رسانه‌ها ثبت شده است. در این سال ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین بیانگر آن است که در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۰ همزمان با آغاز گفت‌وگوهای صلح در دوحه حملات هدفمند بر خبرنگاران، فعال مدنی و مدافعان حقوق بشر به شکل بی‌پیشینه افزایش یافت.

کمیسیون مستقل حقوق بشر جناح‌های مختلف درگیر جنگ، به ویژه طالبان، گروه دولت اسلامی (داعش)، حکومت افغانستان و حامیان بین‌المللی آنها را مسئول کشتار این غیرنظامیان در افغانستان می‌داند.

XS
SM
MD
LG