لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

شورای امنیت ملل متحد خواستار توقف فوری حملات هدفمند در افغانستان شد


انفجار ماین مقناطیسی بر یک موتر مربوط به وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان. January 18, 2021
انفجار ماین مقناطیسی بر یک موتر مربوط به وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان. January 18, 2021

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان توقف هرچه زودتر حملات هدفمند در افغانستان شد.

این شورا با نشر اعلامیه‌ای دیروز ۱۲ مارچ، خشونت‌ها در افغانستان را شدیداً محکوم کرد و نگرانی عمیق خود را در مورد حملات هدفمند در این کشور ابراز نمود.

در این اعلامیه به نقل از اعضای این شورا آمده است که حملات هدفمند غیرنظامیان، کارمندان ملکی، مقام‌های قضایی، فعالان رسانه ای، کارکنان صحی و بشری را هدف قرار داده که زنان، مدافعین حقوق بشر و اقلیت‌های مذهبی و قومی را شامل اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری حملات هدفمند در افغانستان شده و برکشانیدن فوری و حتمی عاملان آن به عدالت هم تاکید کرده است.

اعضای این شورا گفته اند که صلح پایدار تنها از طریق روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها می‌تواند به دست آید که به گفته اعلامیه این شورا هدف آن آتش‌بس همه جانبه دایمی و توافق سیاسی همه شمول برای خاتمه جنگ در افغانستان باشد.

راهپیمایی زنان در ولایت هرات March 8, 2021
راهپیمایی زنان در ولایت هرات March 8, 2021

شورای امنیت سازمان ملل متحد بر شمولیت واقعی، مساوی و کامل زنان در روند صلح افغانستان هم تاکید کرده و همه طرف‌های مذاکرات صلح این کشور را ترغیب کرده تا اقدامات را برای اعتماد سازی روی دست گیرند که باعث کاهش خشونت و حسن نیت متداوم شود.

اعلامیه این شورا از طرف‌های مذاکرات صلح افغانستان همچنان خواسته تا در هر وضعیت به مکلفیت‌های خود تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی به شمول حفاظت از غیرنظامیان پابند باقی بمانند.

اعلامیه افزوده که حملات عمدی بر غیرنظامیان جرایم جنگی محسوب شده می‌تواند.

با وجودیکه گروه طالبان دست داشتن در حملات هدفمند را رد می‌کنند، حکومت افغانستان و شماری از مقام‌های بین‌المللی این گروه را مسئول این حملات خوانده و از آن‌ها خواستار توقف آن شده اند.

مسئولیت برخی از حملات هدفمند اخیر به ویژه بر خبرنگاران زن در افغانستان را گروه داعش به عهده گرفته است.

این در حالی است که در تازه ترین مورد شهر هرات جمعه شب (۲۲ حوت) شاهد یک انفجار مهیب بود.

این انفجارِ ناشی از موتربمب که در مرکز شهر هرات رخ داد به گفته وزارت داخله افغانستان ۸ کشته و ۵۴ زخمی برجا گذاشته است.

سید وحید قتالی والی هرات
سید وحید قتالی والی هرات

طارق آرین سخنگوی این وزارت با ارسال پیام به رسانه‌ها گفته که یک پولیس در جمع کشته شده‌ها و هفت پولیس دیگر در جمع زخمی‌ها شامل اند.

به گفته او متباقی همه افراد ملکی اند که در این انفجار کشته و زخمی شدند.

عبدالوحید قتالی والی هرات دیشب در رابطه به وقوع این انفجار به رادیو آزادی گفت:" قدرت انفجار به اندازۀ زیاد بود که مشخصات موتر هنوز ثابت نیست.گفته می‌شود که یک موتر نوع فلاینکوچ است. متأسفانه خانه‌های اطراف را بسیار آسیب‌زده به خصوص خانه‌های مجاور خود را بیخی فروریختانده "

این انفجار در ناحیه چهاردهم شهر هرات در نزدیک مرکز پولیس رخ داد.

در همین حال محمد رفیق شیرزی سخنگوی ریاست صحت عامه هرات در صحبت با رادیو آزادی گفته که اجساد یک نظامی، دو زن، سه کودک و دو مرد به شفاخانه حوزوی این ولایت انتقال یافته است.

او همچنان می‌گوید ۲۰ زن و ۱۱ کودک شامل زخمی‌های این رویداد هستند و وضعیت ۱۰ تن از زخمی‌های این حادثه بسیار وخیم است.

وزارت داخله افغانستان گفته که در این انفجار ۱۴ خانه رهایشی تخریب شده‌.

تاکنون مسئولیت این رویداد را کدام فرد و یا هم گروهی به عهده نگرفته، اما این وزارت می‌گوید که این‌گونه حمله‌ها همواره از سوی طالبان انجام شده‌اند.

XS
SM
MD
LG