لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

ادامه خشونت‌ها و صلح دایمی محور گفت‌وگوهای غنی و آستین


لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

جنرال لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، در سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شده است.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا امروز در دیدار با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد افزایش خشونت‌ها و موضوعات دیگر گفت‌وگو کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که آن‌ها روی تأمین صلح دایمی نیز بحث کردند: "در این ملاقات دو جانب روی وضعیت امنیتی افغانستان صحبت کردند. همچنان دو جانب در مورد ادامه خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده و روی صلح دایمی و پایدار با استفاده از اجماع به میان آمده بحث کردند. آنها از فداکاری های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سپاسگزاری کردند."

وزیر دفاع امریکا با نزدیک شدن زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مطابق توافق‌نامه دوحه به کابل سفر کرده است. اگر همه چیز مطابق این توافق‌نامه پیش برود، این نیروها در اول ماه می افغانستان را ترک خواهند کرد.

اما شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی به نقل از منابع امریکایی گزارش داده که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا حضور نیروهایش در افغانستان را تا ماه نومبر تمدید می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

به گزارش ان‌بی‌سی، آقای بایدن در جلسه‌ای با تیم امنیت ملی خود با خروج تمام نیروهای امریکایی تا پایان ماه می مخالفت کرده و گفته که موضوع تمدید حضور این نیروها تا ماه نومبر را بررسی می‌کند.

رئیس جمهور بایدن پیش از این در گفت‌وگویی با این شبکه که به روز چهارشنبه هفته گذشته پخش شد، گفته بود که خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان در زمان تعیین شده دشوار خواهد بود.

طالبان در واکنش به این تصمیم احتمالی رئیس جمهوری امریکا گفته‌اند که اگر نیروهای امریکایی در زمان تعیین شده افغانستان را ترک نکنند، حملات خود به نیروهای امریکایی را از سر می‌گیرند.

از سوی دیگر قرار است که نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان به ابتکار امریکا در ماه اپریل برگزار شود.

نشست مسکو در مورد تسریع روند صلح افغانستان
نشست مسکو در مورد تسریع روند صلح افغانستان

پیش از این نشست مسکو در پیوند به صلح افغانستان به روز پنج‌شنبه به میزبانی روسیه برگزار شده بود.

در این نشست بخشی از نشست سه کشور امریکا، روسیه و چین (ترویکا) و پاکستان و هیئتی از دولت افغاستان و گروه طالبان حضور داشتند.

این نشست با صدور اعلامیه ۱۰ ماده‌ای نمایندگان این چهار کشور پایان یافت که تأکید آن بیشتر بر پایان جنگ در افغانستان و صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان بود.

XS
SM
MD
LG