لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

ده نکته کلیدی اعلامیه مشترک نشست مسکو در مورد افغانستان


نشست مسکو
نشست مسکو

در اعلامیه مشترک "ترویکا" که از سوی امریکا، روسیه، چین و پاکستان نشر شد، به ده نکته کلیدی در مورد افغانستان اشاره شده است.

  • نخست از خواست مردم افغانستان برای دستیابی به صلح پایدار و پایان یافتن جنگ از طریق مصالحه حمایت شده.
  • دوم از تمامی جوانب خواسته شده تا خشونت‌ها را کاهش دهند. در این جا از طالبان درخواست شده تا حملات بهاری شانرا آغاز نکنند.
  • سوم بر اساس قطعنامه شماره ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد، جوانب ترویکا از ایجاد دوباره امارت اسلامی حمایت نمی‌کنند و از جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می‌خواهند تا وارد گفت‌وگوهای رو در رو با طالبان شوند.
  • چهارم از تمامی اشتراک کننده‌های گفت‌وگوهای بین افغان‌ها خواسته می‌شود تا راه حل بنیادی بحران را در یابند و در نتیجه افغانستان به کشور صلح آمیز و با ثبات مبدل شود. در اینجا دست‌یابی به آتش‌بس تنها از راه سیاسی ممکن دانسته شده.
  • در بخش پنجم اعلامیه آمده که حل سیاسی باعث مبدل شدن افغانستان به کشور مستقل، متحد، صلح آمیز، دموکراتیک، خودکفا و دارای تمامیت ارضی خواهد شد.
  • ششم از تمامی مقام‌های حکومت افغانستان و طالبان خواسته شده تا اطمینان دهند که گروه‌های تروریستی و یا انفرادی از خاک افغانستان، سایر کشورها را تهدید کرده نمی‌توانند.
  • در نکته هفتم آمده که باید اطمینان حاصل شود، هرگونه توافق صلح حقوق تمامی شهروندان از جمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت‌ها را حفظ می‌کند.
  • هشتم از تمامی کشورها خواسته شده تا از مردم افغانستان جهت رسیدن به صلحی که به نفع همه است، حمایت سیاسی و اقتصادی کنند.
  • نهم از قطر سپاسگزاری شده که زمینه مذاکرات را فراهم کرده.
  • نکته دهم و اخیر از تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی مسئله افغانستان در زودترین فرصت ستایش شده و از تعیین شدن جان آرنولد به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان استقبال صورت گرفته است.

نماینده‌های دولت افغانستان و شماری از سیاسیون روز پنج‌شنبه (۲۸ حوت) همراه با نماینده های طالبان در نشست مسکو اشتراک کردند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در نشست مسکو
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در نشست مسکو

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان یکی از این اشتراک کننده‌ها، در گفت‌وگو با رادیو آزادی نشست مسکو را برای افغانستان مهم دانست: "روسیه، چین و امریکا در مورد افغانستان اعلام همکاری کردند. آن‌ها در همکاری و تفاهم برای صلح افغانستان کوشش را آغاز کردند. در این کنفرانس از پاکستان هم دعوت شده بود که به حیث همسایه مهم و دخیل در قضایای افغانستان اشتراک کرد."

پس از نشست مسکو، نماینده‌های دولت افغانستان و طالبان روز جمعه نیز با هم دیدار کردند. بر اساس گزارش‌ها، در این دیدار توافق شد که گفت‌وگوها برای پایان دادن به جنگ طویل افغانستان ادامه یابد.

نشست مسکو در فاصله شش هفته از اول ماه می که تاریخ خروج مکمل نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین شده، برگزار گردید. اما اکنون اداره جدید امریکا مشغول بازنگری این برنامه است.

طالبان گفته اند اگر امریکا بر اساس توافق سال ۲۰۲۰ تمامی نیروهایش را در اول ماه می از افغانستان بیرون نکند، با واکنش جدی این گروه روبرو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG