لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

محب: مقدمه‌های برگزاری 'نشست صلح افغانستان در ترکیه' چیده شده است


حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که مقدمات برگزاری کنفرانس صلح افغانستان در ترکیه چیده شده است.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفته که مقدمات برگزاری کنفرانس ترکیه در مورد صلح افغانستان فراهم شده و اکنون بحث درباره دستور کار این کنفرانس ادامه دارد.

آقای محب روز شنبه در پایان نشست هفتگی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت در این کنفرانس همه طرح‌ها با هم شریک می‌شود و از آن یک طرح واحد تهیه خواهد شد.

او افزود: "به نمایندگی از حمهوریت، چه دولت صحبت کند، چه شورای عالی مصالحه و یا اعضای مذاکره‌کننده حکومت، همه یک گپ است. هماهنگی در این باره شده. هرصحبتی که شود، به نمایندگی از همه است. نظریات همه گرفته می‌شود، اما طرحی که پیشنهاد شود، یک طرح واحد است."

آقای محب افزود برای این که گفتگوها در اجلاس استانبول به نتیجه برسد، طالبان باید هیئت باصلاحیتی به کنفرانس ترکیه بفرستند و نه هیئتی به گفته او "جنگی و کم‌صلاحیت".

مقدمه‌چینی برای برگزاری کنفرانس ترکیه برای صلح افغانستان در حالی اعلام می‌شود که کنفرانس مسکو برای صلح در بیست‌وهشتم ماه دلو گذشته در روسیه برگزار شد.

حاجی عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی مصالحه ملی به رادیو آزادی گفت که مذاکرات بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه هم در حال پیشرفت است و این پیشرفت می‌تواند برای دیگر نشست‌های صلح سودمند باشد.

حاجی دین محمد
حاجی دین محمد

او افزود: "تا جایی که من از روند گفتگوهای صلح در قطر خبر دارم، نشست‌های‌شان ادامه دارد و در این زمینه پیشرفت هم کرده‌اند. هر موافقه‌ایی که در نشست قطر میان دو طرف انجام شود، یقین دارم که راه رسیدن به صلح در افغانستان را ساده‌تر می‌سازد."

طالبان هم به رادیو آزادی گفته‌اند که در مذاکرات دوحه پیشرفت حاصل شده است.

درهمین حال، روزنامه نیویارک تایمز در گزارشی نوشته است که نهادهای استخباراتی امریکا به جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور گفته‌اند که اگر نیروهای آمریکایی قبل از تشکیل دولت انتقالی از افغانستان خارج شوند، طالبان ممکن است در دو تا سه سال افغانستان را تصرف کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری امریکا

این روزنامه به نقل از برخی مقام‌هایی‌که نخواستند نام‌شان گرفته شود، گزارش داد كه اگر طالبان به زور افغانستان را بگیرند، به القاعده اجازه می‌دهد تا بار دیگر به افغانستان برگردند.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داده که کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

به گزارش نیویارک تایمز، برخی از مقامات آمریکایی اکنون با نگهداشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان برای مدت بیشتر از ماه می موافق هستند.

براساس توافقنامه صلح امریکا و طالبان که زمستان پارسال در دوحه امضا شد، امریکا متعهد شد که تا اول ماه می سال ۲۰۲۱ تمامی سربازانش را از افغانستان بیرون کند. اکنون شمار این نظامیان به ۲۵۰۰ تن رسیده است.

رئیس جمهوری افغانستان گفته که مبارزات نیروهای افغان و بین‌المللی علیه یک تهدید مشترک است و همین‌گونه تهدیدها که مشترک است، تصمیم نیز مشترک خواهد بود.

از سوی دیگر، پارلمان آلمان پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ماموریت نیروهای نظامی‌ این کشور در افغانستان را تا جنوری سال ۲۰۲۲ تمدید خواهد کرد.

جرمنی ماموریت نیروهایش در افغانستان را تمدید کرده است

آلمان ۱۳۰۰ نظامی درافغانستان دارد.

اما طالبان روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای تهدید كرد كه اگر همه سربازان خارجی تا مهلت مقرر در توافقنامه امریکا، افغانستان را ترك نكنند، آنها حملات خود به نیروهای خارجی را از سر خواهند گرفت.

اداره استخبارات امریکا در حالی از تشکیل حکومت ائتلافی سخن گفته که گفته می‌شود که در آینده نزدیک قرار است نشست صلحی در استانبول ترکیه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG