لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

جرمنی ماموریت نیروهایش در افغانستان را تمدید کرده است


نیروهای جرمنی در افغانستان
نیروهای جرمنی در افغانستان

هم‌زمان با این‌که امریکا خروج نیروهایش از افغانستان را تا اول ماه می کار دشوار خوانده، جرمنی ماموریت نیروهایش در این کشور را تمدید کرده است.

در حالی که مشوره امریکا و متحدانش در مورد خروج و عدم خروج نیروهای امریکایی و ناتو تا ماه می سال جاری از افغانستان ادامه دارد، پارلمان جرمنی به تازگی برای ده ماه دیگر ماموریت نیروهایش در این کشور را تمدید کرده است.

ماموریت سربازان جرمنی در افغانستان در آخر ماه مارچ سال جاری به پایان می‌رسید.

اما براساس این تصمیم نیروهای جرمنی تا اخیر ماه جنوری سال۲۰۲۲ به ماموریت‌شان در افغانستان ادامه خواهند داشت.

جرمنی هدف این تصمیم خود را آموزش و پشتیبانی از نیروهای افغانستان عنوان کرده است.

در همین حال رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که حکومت این کشور، از این تصمیم جرمنی استقبال می‌کند.

رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی
رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی

آقای اندر افزود: "۹۶ درصد دفاع از این کشور به دوش نیروهای افغان است. حفاظت از خاک و مردم برای ما یک مکلفیت ملی و همیشگی است. اگر جامعه جهانی، امریکا و یا کدام کشور دیگر در امر مبارزه با تروریزم با ما همکاری می‌کند، از آن استقبال می‌کنیم."

شورای امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته که طالبان به توافقنامه صلح دوحه عمل نکرده اند، جنگ را کاهش نداده و با شبکه القاعده و گروه‌های هراس افگن دیگر نیز روابط خود را قطع نکرده اند. البته اتهام‌های مشابه از سوی دولت امریکا و سازمان ملل متحد نیز بالای طالبان وجود دارد.

اما طالبان همواره این ادعا حکومت افغانستان را رد کرده و گفته اند که حمله‌های خود را کاهش داده و با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های ضد دولتی ارتباط ندارند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با اشاره به تمدید ماموریت نیروهای جرمنی در افغانستان، روز جمعه به رادیو آزادی گفت که، مسئولیت این تصمیم برعهده کسانی خواهد بود که به توافقنامه دوحه پابند نیستند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

او افزود: "تعهداتی که در توافقنامه صورت گرفته باید به آن توجه کامل شود. عدم توجه به این تعهدات مشکلات را به دنبال خواهد داشت. مسئولیت این چالشها بر دوش کسانی خواهد بود که به تعهدات خود التزام نمی‌کنند."

پیش از این شماری از رسانه‌ها به نقل از مقام‌های طالبان نوشته اند که اگر نیروهای خارجی پس از پایان ماه می در افغانستان حضور داشته باشند، مورد حمله‌های آنها قرار خواهند گرفت.

اما طالبان تاکید کرده اند که توافقنامه دوحه با امریکا پابرجا خواهد بود.

این درحالی است که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا شب گذشته در کنفرانس خبری گفت که آنها می‌خواهند افغانستان را ترک کنند. او در ادامه گفت که پرسش این است که چه زمانی نیروهای خارجی از این کشور بیرون شوند.

آقای بایدن بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را تا اول ماه از نظر فنی دشوار خواند و گفته است که در این مورد با متحدان خود مشوره می‌کند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نیز در اوایل هفته جاری گفت که در مورد خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. او از طالبان خواست که خشونت‌ها را کاهش داده و با گروه‌های تروریستی روابط خود را قطع کنند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

جرمنی به عنوان یک عضو پیمان ناتو بیشترین نیرو را پس از امریکا در چوکات ناتو در افغانستان دارد و تصمیم ادامه ماموریت سربازانش، زمینه حضور نظامی برای کشورهای دیگر اروپایی را نیز فراهم می‌کند.

وزیران خارجه و دفاع جرمنی نیز پیش از این، در مورد بیرون کردن نیروهای خارجی از افغانستان، عجله نه بلکه دقت را مهم خوانده اند و هشدار داده اند که خروج غیرمسئولانه از افغانستان، نتایج بدی در قبال خواهد داشت.

درحال حاضر ۱۳۰۰ سرباز جرمنی در افغانستان حضور دارند که در چوکات ناتو، مصروف آموزش نیروهای افغان هستند.

از سال ۲۰۰۱ تا حالا ۵۹ سرباز جرمنی در افغانستان کشته شده اند و رسانه‌های آن کشور گزارش داده اند که تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶.۴ ملیارد دالر را در بخش نظامی در افغانستان، هزینه کرده است. نیروهای جرمنی بیشتر در شمال و شمال شرق افغانستان ماموریت اجرا می‌کنند.

به اساس مصوبۀ جدید پارلمان جرمنی، نیروهای این کشور می‌توانند برای ۹ ماه دیگر در در افغانستان بمانند.

XS
SM
MD
LG