لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

'ولسی جرگه مقام‌های ارشد امنیتی را فراخواند'


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان مقام‌های ارشد امنیتی را برای توضیح ممانعت از فرود هواپیمای حامل اسد قیصر، رئیس مجلس ملی پاکستان، فراخواند.

عبدالقادر زازی، رئیس دارالانشای ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این مقام‌ها در جلسه‌ای با حضور رحمان رحمانی و دیگر اعضای هیئت اداری این مجلس فراخوانده شدند.

به گفته آقای زازی، یاسین ضیا سرپرست وزارت دفاع، حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله، احمدضیا سراج رئیس امنیت ملی و مسئولان امنیتی اداره هوانوردی ملکی و میدان هوایی حامد کرزی به این جلسه فراخوانده شده بودند.

عبدالقادر زازی، رئیس دارالانشای ولسی جرگه
عبدالقادر زازی، رئیس دارالانشای ولسی جرگه

رئیس دارالانشا ولسی جرگه افزود گفت: "نتیجه نشست این بود که هیئتی از سوی ولسی جرگه تعیین می‌شود تا همه مسائل را از نزدیک بررسی کند که چگونه آن روز مواد در آنجا پیدا شد؟ چه کسی این کار را انجام داده بود؟ به‌گونه مثال، از هوانوردی و بخش‌های دیگر پرسیده می‌شود. هنگامی که این بررسی پایان یافت، ما گزارش خود را با شما شریک می‌کنیم."

هواپیمای حامل رئیس مجلس ملی پاکستان، که به دعوت آقای رحمانی برای سفر چهارروزه به کابل سفر می‌کرد، پنجشنبه گذشته اجازه نیافت که به میدان هوایی حامد کرزی فرود بیاید.

طیاره هیئت ۱۶ نفری پارلمان پاکستان به اسلام‌آباد بازگشت و سفر آنها به تعویق افتاد.

میدان هوایی حامد کرزی به طیاره حامل اسد قیصر اجازه نشست نداد

پیش از این مقام‌های امنیتی افغان گفته بودند که این طیاره به دلیل موجودیت تهدید امنیتی در میدان هوایی حامد کرزی، اجازه داده نشد که فرود بیاید.

محمدریاض آرین فرمانده پولیس مرزی میدان هوایی حامد کرزی به رادیو آزادی گفته که بامداد روز پنجشنبه هنگامی که گروهی مشغول کار ساختمانی در میدان هوایی بودند، سرگلوله‌های موشک‌ یافتند و به‌دنبال آن همه پرواز‌ها تعلیق شد تا این مواد انفجاری خنثٰی‌ شوند.

اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان پس از بازگشت به کشورش در برگه توییترش نوشت: "روابط با افغانستان ارزشمند است. سفر من به افغانستان به دلیل نگرانی‌های امنیتی به تأخیر افتاد. هنگامی‌که اوضاع امنیتی بهبود یابد، من به‌زودی به افغانستان بر می‌گردم. پاکستان به نقش خود برای صلح و ثبات در افغانستان ادامه خواهد داد."

وزارت امور خارجه افغانستان هم‌ با پخش اعلامیه‌ای گفته که سفر آقای قیصر دوباره تنظیم می‌شود.

با این حال، برخی از کارشناسان امنیتی به این باورند که سفر این مقام‌ پاکستانی و هیئت همراهش به کابل ممکن است به دلیل حساسیت اوضاع سیاسی به تأخیر افتاده باشد.

محب‌الله شریف، یکی از کسانی است که چنین فکر می‌کند. او به رادیو آزادی گفت: "بزرگ‌ترین موضوع ممکن است این باشد که بین حکومت‌ کابل و اسلام‌آباد موافقه نشده باشد که در ارتباط به مصالحه یا صلح باشد و این موضوع منجر به این شده باشد که آنها مانع دیدار اعضای پارلمان پاکستان با پارلمان افغانستان شده باشد. اگر موضوع اصلا تهدید حقیقی امنیتی باشد، باید مسئولین امنیتی به‌طور مسلکی و با‌تمام دلایل موضوع را اثبات کنند که انکارناپذیر باشد."

پیش از این، رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه افغانستان با هیئتی به پاکستان رفته بود و با شاه‌محمود قریشی وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های حکومتی آن کشور دیدار کرده بود و هدف از این سفر را اطمینان از همکاری در روند صلح افغانستان‌ و تبادل دیدگاه‌ها یاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG