لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

دیپلومات‌های غربی به طالبان: عملیات بهاری را متوقف کرده به‌میز مذاکره برگردید


آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان در پکتیا
آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان در پکتیا

دیپلومات‌های ارشد غربی در نشستی در برلین از طالبان تقاضا کردند که عملیات بهاری اعلان ناشدهٔ شان را هرچه زود تر پایان دهند و به میز مذاکره برگردند.

دیپلومات‌های کشورهای غربی یک بار دیگر خواهان پایان خشونت در افغانستان شدند و طالبان را مسئول ادامه جنگ در این کشور دانستند.

نمایندگان اتحادیه اروپا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، ناروی، بریتانیا، امریکا و همچنان نماینده‌های ویژه ناتو برای افغانستان پس از نشستی، دیروز جمعه یک اعلامیه مشترکی را به نشر رساندند.

این اعلامیه در ۲۰ ماده ترتیب شده است و دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه امریکا آن را هم نشر کرده است.

در آغاز اعلامیه آمده که این کشورها بر اساس فیصله شورای امنیت، بر ایجاد حکومتی مخالفت می‌کند که از راه جنگ به قدرت برسد. زیرا، نظام که بر مبنای جنگ و زور به قدرت رسید برای ثبات منطقه یک تهدید شمرده می‌شود.

شیر محمد عباس ستانکزی معاون هیئت مذاکره کننده طالبان در این نشست اشتراک کرده بود.

او گفت که طالبان به صلح متعهد اند. اما موافقتنامه دوحه باید عملی شود، زندانیان آنها رها و نام رهبران شان از فهرست سیاه حذف گردند.

شیر محمد عباس ستانکزی معاون هیئت مذاکره کننده طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی معاون هیئت مذاکره کننده طالبان

او افزود: "در ارتباط به پالیسی صلح باید بگویم که امارت اسلامی افغانستان از بدو تأسیس تا حال همیشه در داخل افغانستان برای صلح سعی و تلاش کرده و گام‌های برداشته است. در حقیقت گفته می‌توانم که مبدأ امارت اسلامی هم بر صلح استوار بود."

دیپلومات‌های غربی گفتند، نیاز است که روند صلح افغانستان سرعت یابد و آنها برای دستیابی به یک توافق صلح با حکومت و طالبان افغان کار مشترک کنند.

در بخشی از اعلامیه می‌خوانیم که از طالبان خواسته شده است تا عملیات بهاری اعلام‌ناشدهٔ شان را متوقف کنند و حملات شان را بر شفاخانه‌ها، مکاتب و مساجد را هرچه زودتر پایان دهند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید، آنها عملیات بهاری را آغاز نکرده و به گفتهٔ او جنگ آغاز شده، واکنش در برابر حملات حکومت است.​

شماری از اعضای هیئت گروه طالبان در نشست صلح افغانستان در قطر
شماری از اعضای هیئت گروه طالبان در نشست صلح افغانستان در قطر

نگرانی از قتل‌های هدفمند موضوع دیگر بود که دیپلومات‌های غربی در این نشست در بارهٔ آن بحث کردند.

آنها گفتند که به کمپاین قتل، فعالان مدنی، کارکنان رسانه‌ای، حامیان حقوق بشر، کارمندان صحی و عدلی و دیگر غیر نظامیان باید پایان داده شود.

خشونت‌ها در افغانستان در زمانی افزایش یافته اند که امریکا و ناتو سرگرم خروج نیروهای شان از افغانستان اند و این نیروهای باید تا ماه سپتمبر افغانستان ترک کنند.

اعلامیه دیپلومات‌های غربی همچنان نوشته که مصئونیت نیروهای آنها تا ماه سپتمبر هم خیلی مهم است.

در این حال، معصوم ستانکزی رئیس تیم مذاکره کننده صلح حکومت افغانستان می‌گوید، طالبان برخلاف خواست مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان مردم را می‌کشند.

او دیروز جمعه در حساب تویترش نوشته که خشونت‌ها در زمانی جریان دارد که توقع می‌رفت، با حلول ماه مبارک رمضان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان راه صلح و آشتی را در پیش می‌گیرند.

او گفت، موفقیت بزرگ در تلفات مردم نیست، بلکه در صلح و رفاه مردم است.

XS
SM
MD
LG