لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

اشرف غنی: راه حل بحران افغانستان حل سیاسی است نه ادامه جنگ ویرانگر


سخنرانی محمد اشرف غنی در میان جمعی از مقام‌های بلند پایه حکومت افغانستان به مناسبت عید فطر
سخنرانی محمد اشرف غنی در میان جمعی از مقام‌های بلند پایه حکومت افغانستان به مناسبت عید فطر

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که انتخاب دولت و مردم برای حل بحران کنونی این کشور راه حل سیاسی است نه ادامه جنگ ویرانگر.

استفاده از فرصت به میان آمده برای رسیدن به صلح، انتخاب راه حل سیاسی، پایان جنگ و ویرانی و تن دادن به خواست ملت، از سخنان مهم محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پس از ادای نماز عید بود.

آقای غنی گفت که دولت افغانستان تسلیمی طالبان را نمی‌خواهد اما طالبان نیز باید انتظار تسلیمی دولت و ملت را نداشته باشند.

آقای غنی ضمن مبارک‌باد گفتن عید فطر به مردم افغانستان، ابراز تاسف کرد که هنوز هم خونریزی در این کشور ادامه دارد.

او از حمله بر مکتب سیدالشهدا در دشت برچی، حمله اخیر در پل علم مرکز ولایت لوگر، کشته شدن قاریان قرآن در کنر، کشته شدن تعدادی از مسافران در انفجاری در زابل و درگیری‌های شدید در ولسوالی ارغنداب کندهار به گونه‌ی مثال یاد کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

آقای غنی اما خطاب به طالبان گفت که فرصت خوبی برای پایان جنگ در این کشور به دست آمده و باید از آن استفاده درست شود: "لحظه بهتری از این دریافت نخواهید کرد این فرصت بزرگی است. قصه‌ها تمام شد و نیروهای خارجی بر آمدند. دامن جمهوریت و آغوش ملت باز و گسترده است. رهبران طالبان! آیا خبر دارید که به نام شما دزدی، می‌شود؟ به نام شما قاچاق می‌کنند و از مردم به نام شما باج می‌گیرند؟"

این در حالیست که طالبان نیز پیش از این گفته اند که یگانه راه حل برای پایان بحران افغانستان رسیدن به یک توافق سیاسی است_توافقی که به باور طالبان با عملی شدن کامل توافقنامهٔ دوحه میان امریکا و طالبان و گفتگوهای میان افغانان به دست بیاید.

اتحادیه اروپا، امریکا و یوناما در پیام‌های تبریکی عید به صلح و یکپارچگی در افغانستان تاکید کردند

خواست اشرف غنی از طالبان: آتش‌بس را تمدید کنید!

در مراسم ادای نماز عید فطر در ارگ ریاست جمهوری، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه و برخی مقام‌های دیگر دولتی شرکت کرده بودند.

محمداشرف غنی همچنین گفت که اجماع سیاسی و منطقه‌یی دربارهٔ روند صلح افغانستان وجود دارد و حالا جهان به افغانستان به عنوان یک تهدید نه بلکه به دید فرصت نگاه می‌کند.

او یک‌بار دیگر تاکید کرد، از جمهوریت و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در سطح ملی و بین‌المللی پشتیبانی کامل وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند که وحدت مردم این کشور را صدمه بزند.

آرشیف، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان

آقای غنی گفت که همکاری‌های بین‌المللی به گونه گسترده با افغانستان ادامه خواهند داشت: "فصل جدید از مناسبات بین‌المللی آغاز شده و یقین کامل داشته باشید که همکاری‌های بین‌المللی به گونه‌ی جدید، بهتر و نوتر تنظیم می‌شود. روزی نیست که من از طریق تلفون و یا ارتباطات دیگر صدای محکم حمایت را نشنوم."

رئیس جمهوری افغانستان گفت که براساس یافته‌های نهادهای جهانی، طالبان در یک سال گذشته به ارزش حدود یک میلیارد دالر به زیربناهای افغانستان خساره وارد کرده و حالا هم این روند ادامه دارد.

طالبان پیش از این گفته اند که تاسیسات عامه را به گونه عمدی مورد حمله قرار نداده اند و ادعاهای حکومت افغانستان در این باره را رد کرده‌اند.

طالبان سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده‌اند. حکومت افغانستان در واکنش به این اقدام طالبان به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داد که آتش‌بس سه روزه را رعایت کنند.

هرچند حکومت افغانستان و مردم این کشور می‌خواهند که این آتش‌بس ادامه یابد اما طالبان بر آتش‌بس سه روزه تاکید دارند.

XS
SM
MD
LG