لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

ستولتنبرگ: کشورهای عضو ناتو باید در مورد امنیت میدان هوایی کابل اطمینان حاصل کنند


ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو

در آستانه خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان، در مورد تامین امنیت تأسیسات اساسی از جمله میدان هوایی بین‌المللی کابل(میدان هوایی حامد کرزی) و سفارت‌های خارجی، جوانب مختلف نظریات متفاوتی را ابراز داشته اند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو می‌گوید که کشورهای عضو این‌پیمان در تلاش اند تا با ادامۀ حمایت از افغانستان، در مورد امنیت تاسیسات مهم مانند میدان هوایی بین‌المللی کابل اطمینان حاصل کنند.

آقای ستولتنبرگ در آستانه نشست پیمان ناتو، در یک کنفرانس خبری آنلاین در بروکسل گفت، میدان هوایی بین‌المللی كابل بخش مهم ارتباط جامعۀ بین‌المللی با افغانستان است.

او افزود: "در مورد چگونگی حفاظت و مراقبت از زیربنا‌ها و تاسیسات مهم، مانند میدان هوایی بین‌المللی کابل با متحدان ناتو کار را آغاز کرده‌ایم، از جانب دیگر در حال بررسی چگونگی کمک متحدان ناتو و سهم‌گیری آنها هستیم. به‌طور خاص در مورد اینکه چگونه می‌توان به حمایت از میدان هوایی کابل ادامه داد، گفتگو با متحدان از جمله ترکیه ادامه دارد، تا اطمینان حاصل شود که میدان هوایی مطابق به معیارهای بین‌المللی به فعالیت خود ادامه می‌دهد."

ستولتنبرگ در آستانه نشست پیمان ناتو
ستولتنبرگ در آستانه نشست پیمان ناتو

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ، میدان هوایی و سایر تاسیسات اساسی نه تنها برای ناتو مهم است، بلکه این تاسیسات و زیربنا‌ها برای حضور دیپلماتیک خارجی و ادامه فعالیت سازمان‌های مختلف کمک رسانی در افغانستان، نیز مهم تلقی می‌شود.

در حال حاضر شماری از نیروهای خارجی در میدان هوایی بین‌المللی کابل مستقر اند و امنیت آن را به عهده دارند.

رسانه‌های ترکی اخیراً گزارش داده اند كه پس از خروج نیروهای ناتو، ترکیه می‌خواهد شماری از نیروهایش را برای تامین امنیت میدان هوایی كابل نگهدارد.

اما شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به این گزارش‌ها گفته، نیروهای امنیتی افغان قادر به تأمین امنیت میدان‌های هوایی خود هستند.

رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا می‌گوید: "میدان‌های هوایی با معیار‌های بین‌المللی فعال باقی خواهند ماند. مشاور امنیت ملی این بخش پروسۀ انتقال را از نزدیک نظارت می‌کند. افغانستان از ماست، حفاظت از آن مکلفیت دایمی ماست. حالا افغان‌ها نسبت به هر زمان دیگر، برای ادای این مکلفیت متعهد شده اند."

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

طالبان نیز روز گذشته در اعلامیه‌ای واکنش نشان داده گفته اند، حضور نیروهای خارجی در افغانستان به هر بهانه‌ای که باشد، برای مردم افغانستان و این گروه پذیرفتنی نیست.

طالبان گفته اند، اگر جامعه جهانی چنین اشتباه را مرتکب شود، امارت اسلامی آنها را اشغالگر تلقی کرده و در برابر آنها موضع اتخاذ خواهد کرد.

ایالات متحدۀ امریکا قبلاً گفته است که بعد از خروج کامل نیروها از افغانستان، شماری از آنها را برای تامین امنیت سفارت و دیپلمات‌های امریکایی در افغانستان نگه‌می‌دارد.

به اساس اعلام جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، خروج همه نیروهای بین‌المللی از افغانستان تا ۱۱ سپتمبر سال جاری پایان خواهد یافت.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو گفته که اجلاس فردا(دوشنبه ۱۴ جون) ۳۰ کشور عضو این پیمان، روی وضعیت افغانستان به طور کل و حفاظت از تاسیسات مهم زیر بنایی آن مانند میدان هوایی بین‌المللی کابل، متمرکز خواهد بود.

جو بایدن نیز در این اجلاس برای نخستین بار به حیث رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اشتراک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG