لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷
دیدار جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در قصر سفید.
دیدار جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در قصر سفید.

بایدن در دیدار باغنی و عبدالله: با خروج نیروها حمایت امریکا از افغانستان خاتمه نمی‌یابد

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در دیدار با محمد اشرف غنی همتای افغانش به مشارکت دوامدار متعهد شد. جو بایدن رئیس جمهوری ایلات متحده امریکا در دیدار با محمد اشرف غنی همتای افغانش به مشارکت دوامدار متعهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در دیدار با محمد اشرف غنی همتای افغانش به مشارکت دوامدار متعهد شد.

او گفت که ایالات متحده با آن که سربازانش را از افغانستان خارجی می‌کند، اما به همکاری خود با افغانستان دوام می‌دهد.

رئیس جمهور بایدن دیشب، میزبان هئیت مقام‌های عالی‌رتبه حکومت افغانستان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی بود.

جو بایدن از کمک ایالات متحده با افغانستان اطمینان داد: "همکاری بین افغانستان و ایالات متحده پایان نمی‌یابد. ادامه خواهد یافت. نظامیان ما افغانستان را ترک می‌کنند اما حمایت ما از افغانستان پایان نمی‌یابد. کمک خود با نظامیان افغان و همچنان در بخش‌های اقتصادی و سیاسی را ادامه می‌دهیم."

رئیس جمهور اشرف غنی در سخنان خود یاد آوری کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دیروز جمعه در جنوب و شمال افغانستان شش ولسوالی را دوباره از کنترل طالبان خارج کردند.

بر اساس گزارش رسانه های امریکایی چند ساعت پیش از دیدار رؤسای جمهور امریکا و افغانستان نیروهای نظامی امریکا در شمال افغانستان بر مواضع طالبان حمله هوایی کردند.

وزارت دفاع امریکا به شبکه خبری فاکس نیوز گفته که این حملهٔ هوایی به وسیله طیاره‌های بدون سرنشین در ولایت بغلان صورت گرفته است.

جین ساکی سخنگوی قصر سفید

در این میان از جین ساکی سخنگوی قصر سفید پرسیده شد که اگر طالبان برای بدست آوردن قدرت از طریق زور و فشار تلاش کنند، ایالات متحده چه اقدام خواهد کرد؟ او در پاسخ گفت، در چنان وضعیت نیروهای نظامی ایالات متحده امکانات کافی دارد: "من نمی‌خواهم پیش از وقت چیزی بگویم و پیش‌بینی کنم. اما از خارج مجموعهٔ از ظرفیت‌ها به شمول امکانات در اختیار داریم که در زمانش از آن کار گرفته می‌توانیم. رئیس جمهور جو بایدن این را در آغاز اعلان خروج نیروها از افغانستان، خاطر نشان کرده بود."

بعد از دیدار رهبران هر دو کشور، محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری سخنرانی کرد و از تعهد کمک‌های رئیس جمهور جو بایدن و وزیر دفاع امریکا یاد نمود.

او گفت که رئیس جمهور بایدن کمک سه میلیارد و سه صد میلیون دالر به افغانستان را به کانگرس پیشنهاد کرده و افزود که اعضای کانگرس هم از تصویب این کمک اطمینان داده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در جریان کنفرانس خبری در واشنگتن

رئیس جمهور غنی از تعهد وزارت دفاع امریکا برای تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغان یاد کرده و سفر خود به واشنگتن را موفق خواند: "حرف اصلی ساده است. آیا امریکا افغانستان را رها می‌کند و یا در قسمتی از یک فصل تازه، دوست، پشتیبان و هم پیمان هم باقی می‌مانند؟ پاسخ این سوال به طور قطعی مثبت بوده و من باور دارم که این سفر یک سفر موفق است."

هیئت افغانی پیش از دیدار با رئیس جمهور جو بایدن با لويد آستین وزیر دفاع و پیش از آن با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا و همچنان اعضای حزب جمهوریخوا در مجلس نمایندگان دیدار کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی روز پنج‌شنبه با میچ مکانل رهبر اقلیت‌ جمهوریخوا در مجلس سنای امریکا نیز ملاقات کرد.

رئیس جمهور غنی و هیئت همراهش قرار است امشب به‌وقت کابل با جو بایدن دیدار کنند

رئیس جمهور افغانستان و هیئت همراهش در واشنگتن استند و قرار است امشب به وقت کابل با جو بایدن رئیس جمهور امریکا دیدن کنند.
رئیس جمهور افغانستان و هیئت همراهش در واشنگتن استند و قرار است امشب به وقت کابل با جو بایدن رئیس جمهور امریکا دیدن کنند.

رئیس جمهور افغانستان و هیئت همراهش در واشنگتن استند و قرار است امشب به وقت کابل با جو بایدن رئیس جمهور امریکا دیدن کنند.

ایالات متحده در جریان سفر رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و سایر مقام‌های افغان به واشنگتن، روی ادامه تعهدش با افغانستان تاکید کرده.

انتظار می‌رود ساعت ۳ پس از چاشت به وقت واشنگتن که ۱۱:۳۰ شب به وقت افغانستان است، رهبران و مقام‌های افغان با جو بایدن رئیس جمهور و سایر مقام‌های امریکایی دیدار کنند.

قصر سفید در دیدار نخست میان بایدن و رهبران افغان میزبان خواهد بود. گفتگوی بعدی مقام‌ها و رهبران افغانستان با لوید آستین وزیر دفاع امریکا در پنتاگون برگزار خواهد شد.

مقام‌های امریکایی که خواسته اند بنابر حساسیت موضوع از آنها نام گرفته نشود، به خبرگزاری اسوشیتید پریس گفته اند که حدود ۶۵۰ سرباز این‌کشور برای امنیت دپلومات‌های ایالات متحده در افغانستان خواهند ماند.

بحث دیگر، امنیت میدان هوایی کابل است، رهگذری که افغانستان را با جهان وصل می‌کند. به گفتۀ مقام‌های امریکایی تا ماه سپتمبر که نیرو‌های ترکیه مسئولیت این میدان هوایی را به عهده می‌گیرند، صد‌ها سرباز ایالات متحده در آنجا مستقر خواهند بود.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا شام گذشته (۳ سرطان) به خبرنگاران در پنتاگون گفت که در دیدار مقام‌های افغان با رئیس جمهور بایدن، روی آینده تعهدات با افغانستان بحث می‌شود.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا

او گفت: "دیدارها، ادامه از بحث‌ها با شریکان افغان ما در مورد آینده خواهد بود که تعهد دوامدار ما چگونه باشد. ایالات متحده با آینده افغانستان و مردم اینکشور متعهد خواهد ماند. روی همین موضوع بحث خواهد شد. برخی مسایل استند که باید پیگیری شود، مانند حمایت مالی که چگونه باشد. روی همین مسایل فردا بحث می‌شود."

با آغاز خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، میدان‌های جنگ خیلی داغتر از گذشته شده و در میزان خشونت‌ها هیچگونه کاهشی نیامده است.

انتظار‌های دولت افغانستان از نخستین دیدار رو در رو میان رهبران اینکشور با رئیس جمهور بایدن و اداره او چیست؟

حمد‌الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در گفتگو با صدای امریکا به این پرسش، پاسخ داده است.

حمد‌الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

آقای محب گفت: "خروج نیرو‌های امریکایی یک فصل نو را بین افغانستان و امریکا ایجاد کرد. تمام هدف سفر همین بود که روی جزئیات فصل نو بحث کنیم. چون اینجا سیستم امریکا طوری است که در یک طرف حکومت است و در کنار آن کانگرس هم نقش بسیار عمده دارد. در مورد یک اندازه کمک‌های که با افغانستان صورت می‌گیرد، با اداره رئیس جمهور بایدن صحبت می‌کنیم و هم با کانگرس و سایر رهبران امریکا، زیرا همه روی وضعیت افغانستان تاثیر‌گذار است."

انتظار می‌رود مقام‌های افغان در این سفر اطمینان حاصل کنند که تعهد امریکایی با حکومت افغانستان پایدار خواهد بود.

کرین جان پییر سخنگوی قصر سفید دیروز (۳ سرطان) گفت، دیدار امروز رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله با رئیس جمهور جو بایدن، به منظور تعهد دوامدار ایالات متحده از مردم افغانستان و نیرو‌های امنیتی و دفاعی این‌کشور صورت می‌گیرد.

به گفتۀ او، بایدن روی اتحاد، انسجام و تمرکز حکومت افغانستان به چالش‌های کلیدی که فراراه این‌کشور وجود دارد، تاکید خواهد کرد.

با وجود این‌همه، نگرانی‌ها از وضعیت امنیتی افغانستان به صورت فزاینده بیشتر شده.

روزنامه وال استریت ژورنال اخیراً بنابر ارزیابی تازه استخبارات امریکا گزارش داد که طالبان شاید تا شش ماه کابل را تصرف کنند.

در ارزیابی‌های تحلیلی گذشته گفته شده بود که حکومت افغانستان شاید تا دو سال پس از خروج کامل نیرو‌های بین‌المللی مقاومت کرده بتواند.

آنسو حکومت افغانستان می‌گوید که توانایی امنیت و حفاظت از این‌کشور را دارد و می‌تواند از هرشهر و منطقه دفاع کند.

غنی در سفرش به امریکا در ضیافت شام با مقام‌های امریکایی دیدار کرد

رئیس جمهور محمداشرف غنی و هیئت همراه‌اش در نخستین روز سفرش به ایالات متحدۀ امریکا در ضیافت شام با گروهی از دوستان و مقام‌های امریکایی دیدار کرد.
رئیس جمهور محمداشرف غنی و هیئت همراه‌اش در نخستین روز سفرش به ایالات متحدۀ امریکا در ضیافت شام با گروهی از دوستان و مقام‌های امریکایی دیدار کرد.

رئیس جمهور محمداشرف غنی و هیئت همراه‌اش در نخستین روز سفرش به ایالات متحدۀ امریکا در ضیافت شام با گروهی از دوستان و مقام‌های امریکایی دیدار کرد.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه ای نوشته است که این ضیافت که از سوی رئیس جمهور غنی در مقر سفارت افغانستان در واشنگتن ترتیب شده بود، در آن جنرالان و آگاهان سیاسی، دیپلومات‌ها و شخصیت‌های خبره و دانشمند ایالات متحده امریکا به شمول جنرال پترویس، نیکلسن و کمبل و همچنان مدلین البرایت وزیر خارجه پیشین آن کشور و سفرا و شخصیت‌های مطرح دیگر که در افغانستان خدمت کرده بودند، اشتراک داشتند.

در خبرنامه آمده است که آنان در مورد مناسبات افغانستان و ایالات متحده امریکا و سایر موضوعات مورد علاقه، صحبت و گفتگو کردند.

سفر رئیس جمهور غنی به امریکا در حالی صورت گرفته که جنگ و خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و به شدت ادامه دارد و از دست بدست شدن شماری از ولسوالی‌های این کشور، خبر داده می‌شود.

"سفر رهبران افغان به امریکا نقطۀ عطف برای حفظ دستاوردهای زنان است"

شکریه بارکزی عضو پیشین ولسی جرگۀ افغانستان و یکی از فعالان سیاسی و مدنی در این کشور از رهبران افغان که به امریکا سفر کرده اند می‌خواهد در مذاکرات شان "روی ارزش‌ها تاکید داشته باشند." بارکزی در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت این سفر "نقطۀ عطف" برای حفظ دستاوردهای بیست سال گذشۀ زنان در افغانستان است. اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی چهارشنبه شب عازم امریکا شدند.

"سفر رهبران افغان به امریکا نقطۀ عطف برای حفظ دستاوردهای زنان است"
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00

صحبت بایدن با غنی بر سه نکته متمرکز خواهد بود

علی احمد جلالی وزیر داخلۀ پیشین افغانستان و استاد در پوهنتون دفاع ملی در واشنگتن میگوید سفر رهبران افغان به امریکا اهمیت ویژه دارد زیرا در زمانی انجام میشود که افغانستان با "چالشهای عمده" روبرو است. محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی چهارشنبه شب به واشنگتن سفر کردند و قرار است امرروز جمعه با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا دیدار کنند. جلالی در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت که انتظار دارد در این دیدار بالای سه نکته بحث شود.

"بایدن شاید بالای سه نکته با غنی صحبت کند"
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG