لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

جو بایدن: ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، ۳۱ ماه اگست پایان می‌یابد


شماری از سربازان امریکایی در افغانستان
شماری از سربازان امریکایی در افغانستان

ماموریت نظامی امریکا در افغانستان ۳۱ ماه اگست پایان می‌یابد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلام كرد كه مأموریت نظامی این کشور در افغانستان ۳۱ ماه اگست پایان می‌یابد.

آقای بایدن گفت: "مأموریت نظامی ما تا ۳۱ اگست تکمیل خواهد شد. روند کاهش نیروها بطور مصون و منظم پیش می‌رود، هنگام خروج به مصونیت نیروهای ما اولویت داده می‌شود."

جو بایدن، شب گذشته با اعلام این خبر را در قصر سفید گفت، همانطوری‌که در ماه اپریل اعلام کرده بود، هدف امریکا در افغانستان به عدالت کشانیدن اسامه بن لادن رهبر شبکۀ القاعده، سرکوب سایر تروریست‌های‌که در حملۀ ۱۱ سپتمبر دست داشتند و تضعیف شبکه القاعده بود که حاصل، شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

آقای بایدن که به دلیل تصمیم خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته گفت، ایالات متحده برای ملت سازی به افغانستان نرفته بود و به‌طولانی‌ترین جنگ امریکا در این کشور پایان می‌دهد.

او افزود: "ما برای ملت‌سازی به افغانستان نرفته بودیم، این صرف حق و مسئولیت افغانها است که در مورد آینده‌شان و اینکه چگونه می‌خواهند کشورشان را اداره کنند، تصمیم بگیرند."

جو بایدن، همچنان متعهد شد كه از دولت افغانستان و نیروهای افغان حمایت مداوم خواهد كرد و با توجه به پیشرفت‌های اخیر طالبان در میدان جنگ گفت، او اطمینان دارد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان قادر به مقابله با طالبان خواهند بود.

شماری از سربازان افغان در بیرون از شهر کابل
شماری از سربازان افغان در بیرون از شهر کابل

آقای بایدن در پایان سخنانش‌اش با هجوم سوالات خبرنگاران روبرو شد و هرکدام تلاش کردند، تا اولین سوال را مطرح کنند.

نخستین سوال در مورد احتمال رسیدن طالبان به قدرت در افغانستان بود، که یک خبرنگار پرسید، آیا رسیدن طالبان به قدرت در افغانستان اجتناب ناپذیر است؟

جوبایدن در پاسخ گفت: "نه، امکان پذیر نیست، زیرا در آنجا ۳۰۰ هزار نیروی افغان وجود دارند و مانند هر اردوی دیگر جهان خوب مجهز شده اند، همچنان قوای هوایی نیز وجود دارد. این نیروها در برابر حدود ۷۵ هزار طالب قرار دارند، اجتناب ناپذیر نیست."

رئیس جمهور بایدن همچنان گفت، به هزاران افغان که با نیروهای امریکایی کار کرده و توسط طالبان تهدید می‌شوند، اجازه خواهد داد تا به ایالات متحده پناه ببرند و از آغاز کار او در ماه جنوری سالجاری تا اکنون به اساس برنامه ویژه ۲۵۰۰ تقاضای ویزۀ افغان‌ها پذیرفته شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحدۀ، خروج همه نیروهای امریكایی از افغانستان را قبل از موعد تعیین شدۀ ۱۱ سپتمبر اعلام کرد، زیرا وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) روز سه شنبۀ هفتۀ جاری گفت كه ۹۰ درصد خروج نیروهای امریكایی از افغانستان تکمیل شده است.

XS
SM
MD
LG