لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

کمیسیون حقوق بشر طالبان و نیروهای افغان را به نقض حقوق بشر در جنگ متهم کرد


زخمی‌های نبرد میان نیروهای دولتی و طالبان در لغمان
زخمی‌های نبرد میان نیروهای دولتی و طالبان در لغمان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان طالبان و نیروهای امنیتی را به نقض موارد حقوق بشری در جریان جنگ‌های اخیر متهم کرده است.

بر اساس این گزارش در ۱۵ روز نخست ماه سرطان ۱۹۱ غیرنظامی کشته و ۱۰۵۹ غیرنظامی دیگر در نتیجۀ جنگ‌ها زخمی شدند.

پس از تشدید جنگ و افزایش کم پیشینۀ خشونت‌ها در افغانستان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نقض موارد حقوق بشری در جریان جنگ‌های اخیر از سوی هردو طرف جنگ در افغانستان خبر می‌دهد.

در این گزارش با نگرانی از افزایش بی‌پیشینۀ جنگ و خشونت‌ها در افغانستان گفته شده که در ۱۵ روز نخست ماه سرطان ۱۹۱ غیرنظامی کشته و ۱۰۵۹ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

کشته‌شدگان شامل ۱۴۸ مرد، ۱۴ زن و ۲۹ کودک و زخمیان شامل ۵۴۸ مرد، ۱۱۷ زن و ۳۹۴ کودک می‌شوند.

آرشیف٬ زخمی یک انفجار در کابل
آرشیف٬ زخمی یک انفجار در کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این گزارش طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان را به نقض موارد حقوق بشری متهم کرده و گفته در بیشتر موارد هر دو طرف در جریان جنگ اصول جهانی جنگ و موارد حقوق بشری را رعایت نکردند.

این کمیسیون همچنان طالبان را به ایجاد محدودیت‌‌هایی در مغایرت با موازین حقوق بشری در ساحات تحت کنترلش متهم کرده است.

بر اساس گزارش این کمیسیون، این محدودیت‌ها بیشتر بر زنان و دختران در ولایت‌ها فاریاب، کندز، تخار و بدخشان وضع شده که شامل بیرون نرفتن بدون محرم، محرومیت از آموزش و پرورش و بهره‌مند نشدن از خدمات صحی بدون محرم می‌شود.

آوارگان جنگ از ولسوالی آقچه فاریاب
آوارگان جنگ از ولسوالی آقچه فاریاب

ذبیح‌الله فرهنگ، سخنگوی این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت: "گروه طالبان ۴۰۰ خانوادۀ بدخشانی را در منطقۀ باغ شرکت کوچ اجباری می‌دهند و این سبب نگرانی جدی است. افزون بر این افراد غیرنظامی در جریان جنگ قربانی شدند و افزون بر این محدودیت‌هایی را بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان در مناطق تحت کنترل‌شان اعمال شده است."

ذبیح‌الله فرهنگ
ذبیح‌الله فرهنگ

این کمیسیون در گزارش‌اش همچنین طالبان را به تخریب و غارت تاسیسات عامه و اموال غیرنظامیان در برخی مناطق متهم کرده است.

بر اساس این گزارش در جریان ۱۵ روز نخست ماه سرطان، ۷۸ هزار و ۹۱۱ خانواده در نتیجۀ جنگ از ولسوالی‌ها و مناطق مختلف در سراسر افغانستان بیجا شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که میزان دسترسی شهروندان به حقوق و آزادیهای اساسی شان از جمله حق رفت‌وآمد و انتخاب آزادانۀ مسکن، حق دسترسی به خدمات صحی، حق کار، حق آموزش و پرورش و حق برخورداری از سطح مناسب زندگی در طی ۱۵روز نخست این ماه، محدودتر شده است.

این کمیسیون از گروه طالبان و دولت افغانستان خواسته که به احترام عید قربان اعلام آتش‌بس کنند و خشونت‌ها را متوقف کنند.

در همین حال هیدر بار، مسؤول بخش زنان دیدبان حقوق بشر با اشاره به یافته‌های این گزارش می‌گوید که با توجه به این گزارش وضعیت حقوق بشری در افغانستان نگران کننده است.

عملیات نیروهای افغان در کندز
عملیات نیروهای افغان در کندز

بانو هیدر بار به رادیوی آزادی گفت: "گزارش در این مورد صحبت می‌کند که خشونت از هردور طرف جنگ، گروه طالبان و دولت افغانستان شامل قتل‌های هفدمند، حمله بر اهداف غیرنظامی، جرم‌های جنگی و تخریب تاسیسات عامه متمرکز است."

او افزود: "به نظر ما تمام این موارد مغایر قوانین جهانی جنگی است. دیگر موضوع قابل نگرانی این است که در مناطق تحت کنترل طالبان و یا مناطقی را که این گروه می‌گیرد به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی را وضع می‌کنند که شباهت زیادی به محدودیت‌هایی دارند که پیش از ۲۰۰۱ آنان در ساحات تحت کنترل‌شان وضع کرده بودند."

اما وزارت دفاع افغانستان طالبان را عامل تلفات غیرنظامیان در تمام موارد از جمله جنگ‌های اخیر می‌داند.

فوان امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان طالبان هستند و طالبان در به گونۀ عمدی بالای افراد ملکی و خانه‌های غیرنظامیان حمله‌های تروریستی را انجام می‌دهند و در جریان عملیات‌هایشان به گونۀ مستقیم بالای غیرنظامیان فیر می‌کنند."

فوان امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فوان امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

از سوی دیگر گروه طالبان تمام موارد این گزارش را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان جابندارانه عمل می‌کند و در بیشتر موارد از جمله تلفات غیرنظامیان نیروهای امنیتی افغانستان دست دارند.

آقای مجاهد ایجاد محدودیت در ساحات تحت کنترل‌شان را نیز رد کرد و گفت که تنها به ۱۵۰ خانواده در ساحۀ باغ شرکت کندز گفتند که به دلیل همسایگی‌شان در مرکز نظامی و جلوگیری از تلفات‌شان ساحه را ترک کنند.

این درحالیست که با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می، جنگ و خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته و طالبان ده‌ها ولسوالی را در ولایت‌های مختلف تصرف کرده اند.

XS
SM
MD
LG