لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۳۰

روایت جنگ و آوارگی؛ فیروز: طالبان چهار کاکایم را به قتل رساندند


آرشیف، یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت غزنی
آرشیف، یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت غزنی

روایت جنگ و آوارگی از زبان فیروز که به تازگی به دلیل سقوط ولسوالی مالستان غزنی به دست طالبان، با خانواده‌اش به کابل آواره شده‌اند.

فیروز ادعا می‌کند که افراد طالبان ۴ کاکایش را با ضرب گلوله کشتند و او با ۲۵ عضو خانواده‌اش محبور به ترک خانه‌های شان شدند: "طالبان مکمل ولسوالی را گرفتند و تحت تصرف خود در آوردند که در این میان ۴ نفر از ما شهید شدند که ملکی و دهقان بودند. آنها کاکای ما بودند و این‌ها را بخاطری کشتند که چرا به ما نان نمی‌دهید."

فیروز می‌گوید که خانواده‌های دیگری نیز از این ولسوالی آواره شده‌اند.

گروه طالبان در بارۀ این ادعا چیزی نمی‌گوید، اما پیش از این در واکنش به ادعای قتل غیرنظامیان از سوی افراد این گروه در ولسوالی سپین بولدک کندهار این گونه ادعا را رد کرده بود.

‎ولسوالی ناری کنر هم دو سه روز پیش گواه درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و افراد طالبان بود.

عزیزخان، باشندۀ این ولسوالی به دلیل این درگیری‌ها با خانوادۀ ۲۰ نفری‌اش آواره شد و به اسعدآباد، مرکز کنر بی‌جا شده‌اند.

او به رادیوی آزادی گفت: "دو یا سه روز است که ما خانه‌های خود را ترک کرده‌ایم. ما پیاده منزل‌ کردیم. ولسوالی ما به دست طالبان سقوط کرد. در آنجا درگیری‌های شدیدی وجود داشت. به دلیل این درگیری‌های شدید، جاده‌ها به مدت دو ماه به روی ما بسته شد. ما اکنون به مرکز کنر نقل مکان کرده‌ایم."

یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت کنر
یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت کنر

‎عزیزخان می‌گوید که به دلیل جنگ همسرش خانه را ترک کرد و در مسیر راه زخمی شد.

‎شدت جنگ در برخی ولسوالی‌های دیگر غزنی ده‌ها خانواده را مجبور به ترک خانه‌ های شان کرده است.

‎ولس بی‌بی ۵۰ ساله که بزرگ خانوادۀ ده نفری یکی از ولسوالی‌های غزنی است در گفت‌وگویی با رادیو آزادی از شرایط سخت زندگی‌اش قصه می‌کند.

او می‌گوید که تنها قربانیان جنگ جاری غیرنظامیان هستند: "ما ده نفر هستیم که خانۀ خود را ترک کردیم. هیچ چیزی هم نداریم. در به در هستیم. در منطقۀ ما جنگ شدید بود. طالبان و حکومت جنگ می‌کنند، اما بهایش را ما غیرنظامیان می‌پردازیم."

ولس بی‌بی از طرف‌های جنگ می‌خواهد که جنگ را متوقف کنند تا به آوارگی‌ها نقطۀ پایان گذاشته شود.

این تنها بخشی از وضعیت زندگی مردم بود که به دلیل شدت جنگ‌های اخیر متقبل شده‌اند، هزاران خانواده دیگر در نقاط مختلف افغانستان به دلیل جنگ روایت‌های این چنینی دارند.

گزارش دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد که در نتیجۀ جنگ‌های سه ماه اخیر نزدیک به ۳۰۰ هزار تن مجبور به ترک خانه‌های‌ شان شده‌اند و گزارش تازۀ یوناما شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ را نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته خونین‌تر خوانده است که در نتیجۀ جنگ ۱۶۵۹ غیرنظامی کشته و ۳۵۵۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این اواخر در افغانستان در حالی مردم شب و روز زندگی‌شان را به سختی سپری می‌کنند که با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می جنگ میان نیروهای امنیتی افغانستان و جنگجویان گروه طالبان شدت گرفته و سطح خشونت‌ها در حال افزایش است.

XS
SM
MD
LG