لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

اشرف غنی: کابل را بخاطر جلوگیری از بروز فاجعه انسانی ترک کردم


محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

افغانستان دیروز ۲۴ اسد شاهد بزرگترین تحول سیاسی شد که در آن طالبان پس از دو دهه توانستند به قصد تصرف قدرت یکبار دیگر به شهر کابل داخل شوند.

همزمان با ورود طالبان به پایتخت افغانستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور در یک پرواز ویژه افغانستان را ترک کرد.

آقای غنی ساعاتی پس از خروجش از افغانستان در پیامی دیشب گفت که اگر کابل را ترک نمی‌کرد این شهر شش میلیون نفری به گفته او با یک فاجعه بزرگ انسانی روبه‌رو می‌شد.

او در این پیامش که در صفحه رسمی فیسبوکش نشر شد گفته که "طالبان قضاوت شمشیر و تفنگ را برنده شدند و به گفته رئیس جمهور غنی اکنون این گروه مسئول حفظ عزت، ثروت، جان و مال مردم افغانستان اند اما او تاکید کرده طالبان هیچگاه مشروعیت قلب‌ها را به دست نیاورده اند.

او افزوده که طالبان در حال حاضر با یک آزمایش تاریخی جدید رو به رو اند که به گفته او یا آبروی افغانستان را حفظ خواهند کرد و یا هم به سایر شبکه ها و دیگران اولویت خواهند بخشید.

رئیس جمهور غنی نگفته که به کدام کشور رفته اما گزارش های تأیید نشده می‌گویند که او ابتدا به تاجیکستان رفت و از آنجا رهسپار عمان شد.

آقای غنی بگونه واضح در مورد استعفای خود هم چیزی نگفته اما در ختم پیامش نوشته که همیشه به مردم افغانستان هم از لحاظ فکر هم از لحاظ برنامه ها خدمت خواهد کرد.

ترک افغانستان از سوی رئیس جمهور غنی که حدود هفت سال در قدرت بود، واکنش های را هم به همراه داشته.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پیامی در فیسبوکش محمد اشرف غنی را رئیس جمهور سابق افغانستان خواند: "در شرایط فعلی فقط تنها چیزی که از شما می‌خواهم این است که خداوند شما را توفیق بدهد که آرامش تانرا حفظ کنید از نیروهای امنیتی می‌خواهم که در تامین امنیت همکاری کنند و این که رئیس جمهور پیشین افغانستان، افغانستان را ترک کرد خداوند همرایش محاسبه می‌کند و مردم افغانستان هم قضاوت خواهند کرد."

گروه طالبان شام گذشته با نشر اعلامیه‌ای از جنگجویان این گروه خواست که بخاطر تامین امنیت داخل شهر کابل شوند.

برخی از رسانه های خارجی از جمله تلویزیون الجزیره تصاویر زنده ورود این گروه به ارگ ریاست جمهوری را نشر کرد.

ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر
ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر

از سوی دیگر ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر هم شب گذشته با ارسال یک پیام از جنگجویان این گروه خواسته که در این زمان آزمایش به خدمت مردم و تامین امنیت تلاش کنند.

اکنون سوال عمده اینجاست که در نبود رئیس جمهور غنی، انتقال قدرت در افغانستان چگونه انجام خواهد شد؟

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به این پرسش گفته که شورای هماهنگی سه نفری برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و جلوگیری از هرج و مرج تشکیل شده.

این شورا شامل حامد کرزی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است.

آقای کرزی در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته که این شورا از طالبان و نیروهای افغان خواسته که از جنگ و تحرکات افراد غیرمسئول جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG