لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

مسئولان صحی طالبان: فعالیت ۹۱ مرکز صحی در غور متوقف شده است


شهر فیروز کوه مرکز غور
شهر فیروز کوه مرکز غور

مسئولان صحی طالبان می‌گویند فعالیت ۹۱ مرکز صحی در غور متوقف شده است.

به گفته آنان این مراکز به دلیل متوقف شدن بودجه بانک جهانی از فعالیت باز مانده اند.

خیرمحمد پسر دوساله‌اش را از ولسوالی دولینه برای تداوی به شفاخانه ولایتی غور آورده

می‌گوید که پرسونل شفاخانه ولایتی غور کم است و به بیماران شان رسیدگی نمی‌شود.

او می‌افزاید: "یک مریض از قریه آورده‌ایم هنگامی‌که به شفاخانه مراجعه کرده‌ایم داکتران می‌گویند که جای، امکانات غذایی و دوا ندارند اکنون ما نمی‌دانیم که این مریض خود را کجا منتقل کنیم؟"

مسئولان در ریاست صحت عامه غور می‌گویند به دلیل متوقف شدن بودجه بانک جهانی فعالیت ۹۱ مرکز صحی در این ولایت متوقف شده است.

مولوی احسان‌الله رئیس صحت عامه طالبان برای ولایت غور است.

او گفت: "در ولایت غور کلینک‌های شخصی هم وجود ندارد ۹۰ الی ۹۵ فیصد مردم مریضان خود را تداوی و دوا خود را از این کلینک‌های دولتی بدست میاورند فعلاً این مردم همه به مشکل برخوردند، از روز اول که ما آمده‌ایم گزارش را به موسسه صحی جهان و یا (WHO) رسانیده‌ایم که مردم به این‌گونه یک فاجعه روبه‌رو است تا آنها یک تصمیم بگیرند."

به گفته مولوی احسان با مسدود شدن این مراکزصحی بیشتر از یکهزار داکتر،قابله، نرس و کارکن خدماتی وظایف شان را از دست داده اند.

داکتران غور
داکتران غور

مسئولان در موسسه عرضه کننده خدمات صحی نیز می‌پذیرند که فعالیت برخی مراکز صحی از جمله شفاخانه ها در غور به دلیل کمبود بودجه مختل شده.

سید فقیر شاه فقیری مسئول صحی موسسه کمک‌های بشری یا "CHA" در غور است.

او به رادیو آزادی می‌گوید " ما پرسونل گفتیم که بودجه مسدود شده، باید رضاکارانه کار کنیم تا معلوم شدن سرونوشت بخش صحت از سوی وزرات صحت عامه، چون نسبت نبود بودجه و نبود تیل برای جنراتورها عملیات‌ها جراحی در شفاخانه‌های ولسوالی بند است تا معلوم شدن بودجه."

سازمان صحی جهان(دبلیو ایچ او) نیز در گزارش خود که در ششم سمپتمبر نشر کرد گفته است که توقف بودیجه پروژه موسوم به صحتمندی در افغانستان، بیش از دوهزار مرکز صحی در این‌کشور را با خطر مسدود شدن روبه‌رو کرده است.

نشان سازمان صحی جهان
نشان سازمان صحی جهان

این سازمان گفته که اگر بودیجه این پروژه از سرگرفته نشود میلیون‌ها نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی باز خواهند ماند.

بعد از تصرف کابل توسط طالبان در ۱۵ ماه اگست سازمانهای بزرگ بین‌المللی از جمله بانک جهانی پرداخت پول‌های کمکی را به افغانستان متوقف کردند.

اما روز دوشنبه در یک نشست در شهر ژنو سویس، جامعۀ جهانی تعهد کرد که بیش از یک میلیارد دالر کمک بشر دوستانه به افغانستان فراهم سازند.

اکنون خیرمحمد و ده‌ها باشنده دیگر غور آرزو دارند که ازکمک‌های جامعه جهانی بخش‌های صحی در ولایت غور فعال شود تا مشکلات مردم در این ولایت تا حدی مرفوع گردد.

XS
SM
MD
LG