لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

اداره هوانوردی ملکی: مشکل فنی میدان هوایی کابل رفع شده است


میدان هوایی بین‌المللی کابل
میدان هوایی بین‌المللی کابل

از ورود طالبان به کابل و گرفتن قدرت به دست آنها در افغانستان بیش از یک و نیم ماه می‌گذرد اما هنوز هم میدان هوایی بین‌المللی کابل به حالت عادی برنگشته است.

مقام‌ها می‌گویند که این میدان هوایی در یک شبانه روز برای دوازده ساعت آماده پذیرش پروازهای داخلی و خارجی است اما باز هم به غیر از ایران و پاکستان هنوز هیچ کشور دیگر پرواز های شانرا به افغانستان از سر نگرفته اند.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که از چندین کشور همسایه و منطقه رسماً خواسته شده تا پروازهای شانرا به افغانستان آغاز کنند اما تا کنون این کشورها پاسخ مثبت نداده اند.

غلام جیلانی وفا رئیس استاندارد و مصونیت پروازهای این اداره شام دیروز یکشنبه (۴ میزان) به رادیو آزادی گفت که دلیل آغاز نشدن پروازهای شرکت‌های هوایی بین‌المللی مشکل فنی در میدان هوایی کابل نیست.

او گفت: "از لحاظ تخنیکی کشورها مسئول مصونیت تمام پروازها در محیط یک کشور است و ما این تضمین را به همه کشورهای همسایه و دیگر کشورهای که با ما رفت و آمد دارند، دادیم بناءً موضوع مصونیت وجود ندارد و از لحاظ تخنیکی هم کدام مشکل نیست."

تا هنوز روشن نیست که چرا خطوط هوایی بین‌المللی پروازهای شانرا به افغانستان از سرنگرفته اند و این هم مشخص نشده که آیا این اقدام با به رسمیت نشاخته شدن طالبان از سوی کشورها ربط دارد یا نه.

این در حالیست که وزارت خارجه حکومت طالبان دیروز یکشنبه (۴ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که همه مشکلات موجود در میدان هوایی کابل رفع شده و خواستار از سرگیری پروازهای بین‌المللی به افغانستان شد.

عبدالقهار بلخی سخنگوی این وزارت با نشر این اعلامیه در توییترش نوشته که به شرکت‌های هوایی بین‌المللی اطمینان کامل داده خواهد شد.

پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، پروازها از میدان‌های هوایی کابل، مزارشریف و کندهار به کشورهای همسایه و همچنین دوبی، هند و ترکیه انجام می‌شد.

در مورد ازسرگیری این پروازها تا هنوز خبری نیست اما برخی از مسافران گیرمانده در خارج از افغانستان می‌گویند که عدم پروازهای خارجی به افغانستان منجر شده تا مشکلات زیادی را متحمل شوند.

راضیه موسوی مسافری که در هند گیرمانده و منتظر آغاز پروازها به افغانستان است به رادیو آزادی گفت: "نزدیک به دوازده صد نفر همه روزه منتظر اند تا به خانه های شان برگردند آنها بیشتر شان به خاطر تداوی به هند آمده بودند و اکنون بخاطر نبود پروازها با مشکلات فراوان روبه‌رو اند برخی شان حتی پاسپورت‌های شان بخاطر کرایه اتاق در نزد صاحب خانه گرو شده."

ناصر استومان مسافری دیگری که در عربستان سعودی گیرمانده است می‌گوید: "تا امروز در عربستان سعودی گیرمانده ام، مسافرانی که در امارات متحده عربی و عربستان سعودی گیرمانده اند با مشکلات زیادی دچار اند، از مقام‌ها تقاضا دارم تا پروازها را ازسرگیرند."

پس از بیش از یک ماه تاخیر، هفته گذشته شرکت هوایی کام ایر به پاکستان و شرکت هوایی ماهان از ایران به کابل پرواز های شان را از سرگرفتند.

با آن هم مسافران شکایت دارند که قیمت تکت برای مسافرت در این پروازها بگونۀ چشم‌گیری افزایش یافته.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که از این مشکل آگاهی دارد و برای حل آن با شرکت‌های هوایی در تماس است.

شرکت‌های هوایی گفته اند که برای پرواز به کابل پول بیشتر به شرکت‌های بیمه می‌پردازند بنابرین قیمت تکت‌ها افزایش یافته.

اما اداره هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که این دلیل قانع کننده نیست.

XS
SM
MD
LG