لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

امریکا:‌ نشست دوروزه دوحه روی موضوع‌های کلیدی افغانستان متمرکز بود


دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

ایالات متحده می‌گوید که جلسه‌ها میان هیئت امریکا و نمایندگان طالبان روی مسائل امنیتی، مبارزه با تروریزم و دیگر موضوت کلیدی در مورد افغانستان متمرکز بودند.

دو طرف روزهای شنبه و یکشنبه در دوحه پایتخت قطر گفتگو کردند.

نید پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده ناوقت دیروز در بیانیه ای گفت که هیئت امریکا در این گفتگوها روی بیرون شدن مصون شهروندان ایالات متحده و سایر کشورها و شرکای افغان‌شان از افغانستان نیز تمرکز کرده است.

نید پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده
نید پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده

به گفتۀ او بحث‌ها روی حقوق بشر به شمول مشارکت معنی دار زنان و دختران در تمام عرصه‌ها در افغانستان نیز متمرکز بوده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا افزود که دوطرف همچنان در مورد ارائۀ کمک بشردوستانۀ ایالات متحده به مردم افغانستان گفتگو کردند.

وی در ادامه گفت که بحث‌ها به طور صریح و حرفه ای به پیش رفت و هیئت امریکا تأکید کرد که طالبان بر اساس گفتار نَه بلکه بر اساس عملکرد شان مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

پس از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور این اولین گفتگوهای رو در رو میان امریکا و طالبان بود.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این گفتگوها به معنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.

پیش از اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده ، طالبان گفتند که واشنگتن روی کمک بشردوستانه با افغانستان توافق کرده تا از بحران بشری در این کشور جلوگیری شود.

سهیل شاهین یک عضو هیئت دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان به ایالات متحده اطمنان داده که اجازه نمی دهند تندروان از قلمرو افغانستان برای حمله بر دیگر کشور ها استفاده کنند.

سهیل شاهین یک عضو هیئت دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر
سهیل شاهین یک عضو هیئت دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر

طالبان روز شنبه گفتند که با ایالات متحده در بارۀ مهار خشونت افراد وابسته به داعش در افغانستان همکاری نخواهند کرد.

طالبان تأکید کرده اند که می‌توانند به تنهایی در برابر گروه داعش مبارزه کنند.

شاخۀ ولایت خراسان داعش در این اواخر مسئولیت برخی انفجارها در افغانستان به شمول حملۀ مرگبار روز جمعه در شهر کندز را پذیرفته است.

در این حمله در مسجد اهل تشیع در محلۀ سید آباد شهر کندز حدود ۵۰ تن کشته و بیش از ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته که نمایندگان اداره های مختلف آن کشور در ترکیب هیئت امریکا در گفتگو با نمایندگان ارشد طالبان در دوحه شامل بودند.

پیش از آغاز این گفتگو ها در گزارش ها گفته شده بود که زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان در ترکیب این هیئت امریکا شامل نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG