لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

نگرانی شماری از سازمان‌های خیریه جهان در پیوند به بحران بشری در افغانستان


آرشیف، یک خانواده افغان در ننگرهار
آرشیف، یک خانواده افغان در ننگرهار

یک بار دیگر چندین سازمان خیریه جهان در مورد بحران بشری و قحطی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

کمیته صلیب سرخ بین المللی دیروز گفت میلیونها نفر در افغانستان به کمکهای بشری نیاز دارند.

مانند باشنده ولسوالی گریشک ولایت هلمند صدها شنونده، روزانه با رادیو آزادی تماس گرفته و از افزایش قحطی و گرسنگی شکایت می‌کنند.

آرشیف، مردانی نگران خشکسالی در بادغیس
آرشیف، مردانی نگران خشکسالی در بادغیس

علاوه بر آن هر روز ارزش پول افغانی هم کمتر میشود، نرخ اشیای ضروری و اولیه به آسمان بلند شده، به کارمندان دولتی معاش داده نمی شود و هشدارها در مورد بحران بشری هرروز به گوش میرسد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ دیروز در تویتر خود نوشت که بیش از ۱۸ میلیون نفر در افغانستان هم اکنون به کمکهای بشری ضرورت دارند.

به گفته این کمیته ده‌ها سال جنگ زندگی مردم افغانستان را شدیداً متاثر ساخته است.

علاوه بر این اداره زراعت و مواد خوراکی سازمان ملل متحد (FAO) دیروز در صفحه رسمی تویتر خود یکی از راه‌های حل بحران افغانستان را بازسازی نهادهای محلی معیشت خواند.

این اداره ملل متحد می گوید یک دهقان تا زمانی نمی میرد که در کار زراعت خود مشغول باشد و آنوقت می میرد که کشت و زراعتش از او گرفته شود.

این اداره قبلاً در مورد خشکسالی در سال جاری در افغانستان هم هشدار داده بود که بخش اعظم سکتور زراعتی افغانستان را متاثر ساخته است.

طالبان به رادیو آزادی گفتند که برای جلوگیری از بحران بشری کنونی در افغانستان از بسیار کشورها خواهان کمک شده اند و روز پنجشنبه هم از روسیه در سه پرواز ۳۶ تُن کمکهای بشری به کابل انتقال داده شد.

همزمان با این دیروز جاسپر واییک و ارنیل دی بونت نماینده گان خاص جرمنی و هالند برای افغانستان و مارکوس پوتزل سفیر تعیین شده جرمنی برای افغانستان، دیروز در کابل با مقامات حکومت طالبان ملاقات کرده و در مورد چگونگی کمکهای بشری به افغانستان صحبت نمودند.

این مقامات اروپائی با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی هم دیدار داشتند و در پهلوی کمکهای بشری مسائل دیگر را نیر مورد بحث قرار دادند.

XS
SM
MD
LG