لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

لاینز: نباید از افغانان رو برگردانیم، آنان با سقوط اقتصادی روبه‌رو اند


شماری از خانواده های بی‌جا شده در افغانستان
شماری از خانواده های بی‌جا شده در افغانستان

نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، به شورای امنیت این سازمان یادآوری کرده که اکنون زمانی نیست که از افغانان رو برگردانیم و آنان را تنها بگذاریم.

دیبرا لاینز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ افغانستان در نیویارک به خبرنگاران گفت که افغانان نه تنها با یک زمستان دشوار مواجه هستند، بلکه با کمبود مواد غذایی و سقوط اقتصادی روبه‌رو اند.

دیبرا لاینز نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لاینز نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان

بانو لاینز با اشاره به نیاز کمک بشری می‌گوید که فرصت زمانی محدود است و کمک‌های صورت گرفته به افغانستان بسنده نمی‌کند. او از پیامدهای تنها گذاشتن افغانستان در این شرایط نیز هشدار داد.

او افزود: "بدون یک مشارکت معتدل و مرفۀ جامعه جهانی با افغانستان، وضعیت اقتصادی بدتر و در کنار آن فقر و بینادگرایی افزایش خواهد یافت. طالبان هم باید با پاسخدهی به نگرانی مردم خود و جامعۀ جهانی مسئولیت خود را ادا کنند. ما همه می‌دانیم که برای جلوگیری از سقوط اقتصادی و اجتماعی چه نیاز است. ما نیاز داریم که همه با هم برای جلوگیری از مشکلات میلیون‌ها افغان و بی‌ثباتی در منطقه کار کنیم."

نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت، آنان آماده هستند که برای کمک‌های جهانی به این کشور یک سیستم شفاف و پاسخگو بسازند تا اطمینان حاصل شود که کمک‌هایی که صورت می‌گیرد بی‌جا مصرف نمی‌شود.

به گفته رهبری یوناما، طالبان از خواست جامعۀ جهانی از حکومت‌شان آگاه هستند و تلاش می‌کنند که برخی از آنها را عمل کنند.

بانو لاینز می‌گوید، طالبان می‌دانند که برای دریافت کمک‌های جهانی باید یک حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و به زنان و دختران اجازۀ کار و تحصیل دهند. به گفتۀ او، طالبان این موارد را واضح شنیده اند و گام‌هایی را هم در این راستا برداشته اند.

به گفتۀ بانو لاینز، با طالبان باید مشترک کار شود تا پیشرفت‌های مهم و بزرگ به میان آید.

از سوی دیگر صدراعظم بریتانیا هم وضعیت افغانستان را حساس می‌داند و می‌گوید که دولتش به جز کار با طالبان راهی ندارد.

او روز گذشته در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان پارلمان این کشور گفت، برای مردمی که شما در باره‌شان صحبت کردید، مجبور است که با طالبان یک تعامل کند. احتمالاً اشارۀ او وضعیت کنونی افغانان بود.

از سوی دیگر حکومت طالبان از تعهدش برای هماهنگی با جامعۀ جهانی برای حل مشکلات خبر می‌دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "ما اطمینان می‌دهیم تعهداتی را که ما کردیم، عملی می‌کنیم، اما باید با ما همکاری شود. چون بیشتر این تعهدات بستگی به این دارد که باید همکاری وجود داشته باشد. در بخش‌های مختلف و مسایلی که مشکل اقتصادی دارد در آن بخش همکاری شود. همچنین در بخش سیاسی کدام مشکلاتی که وجود دارد، باید برداشته شود تا دست ما برای عملی کردن و کار کردن آزاد شود."

ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان در این اواخر زیاد تلاش دارد تا اعتماد جامعۀ جهانی را به دست آورد، اما با آنکه آنان می‌گویند که روابط‌شان با جهان در حال بهبودی است، اما هنوز هم هیچ کشوری حکومت‌شان را به رسمیت نشناخته است.

اما اضافه از مشکلات سیاسی با جهان، وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغانستان به سوی بحران در حرکت است.

خشکسالی، مهاجرت و از بین رفتن زیربناها از مواردی اند که به گفته سارا چمپین، عضو حزب کارگر بریتانیا در پارلمان این کشور، زمین افغانستان را به مثابۀ دوزخ نمایان کرده است.

XS
SM
MD
LG