لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

دیدبان حقوق بشر: طالبان در پی خفه کردن صداهای‌ انتقادی اند


آرشیف- زنان معترض در کابل
آرشیف- زنان معترض در کابل

خبرنگاران به ویژه زنان از عملی شدن سفارش های تازه حکومت طالبان در آینده نگران اند.

فوزیه وحدت یکی از این خبرنگاران است. او می‌گوید بیم آن می‌‎رود که این سفارش‌ها در آینده جنبۀ عملی گیرند.

او می‌گوید قربانی اصلی این سفارش‌ها هم بانوان اند:‌ "زنان هیچ‌گاه در رسانه‌ها بی‌حجاب نبودند‌، در شرایط فعلی هرچقدر که حدس بزنیم طالبان فقط به دنبال حذف زنان هستند، اگر در رسانه است، مکتب، ‌پوهنتون و یا هر ادارۀ دولتی که خانم‌ها در آن‌جا فعالیت دارند. در این مکتوب تنها موضوع حجاب نه بلکه موضوع حذف زنان مطرح است."

فوزیه وحدت ۲۸ ساله است. او دانش آموختۀ رشتۀ حقوق و مادر یک فرزند است.

بانو وحدت ۱۳ سال کار رسانه‌یی کرده است و نیز یکی از قربانیان در خانوادهٔ رسانه‌یی به شمار می‌رود.

حمیدسیغانی شوهر بانو وحدت که او نیز تجربۀ سال‌ها خبرنگاری داشت، در بیست و دوم ماه عقرب در کابل کشته شد.

اکنون دیدبان حقوق بشر نگران وضعیت موجود رسانه‌ها، آزادی بیان و خبرنگاران در افغانستان است.

این نهاد به تازگی با نشر یک اعلامیه‌ گفته است که طالبان آن‌ خبرنگارانی را که از آن‌ها انتقاد کرده، تهدید به مرگ کرده و نیز از همه خبرنگاران خواسته اند که گزارش‌های‌شان را پیش از نشر برای تأیید به مقام‌های طالبان ارایه کنند.

بر اساس این اعلامیه دستور تازه طالبان حجاب را برای خبرنگاران زن اجباری می‌سازد و سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های سرگرمی با حضور بازیگران زن را ممنوع می‌کند.

پاتریشا گاسمن، مسئول آسیایی دیدبان حقوق بشر
پاتریشا گاسمن، مسئول آسیایی دیدبان حقوق بشر

با این همه پاتریشیا گاسمن، مسئول آسیایی دیدبان حقوق بشر به رادیو آزادی می‌گوید طالبان در پی خفه کردن صداهای‌ انتقادی در برابر‌ شان هستند:‌ "دستورها و روش تازۀ رسانه‌ی طالبان در برابر خبرنگاران نشان دهنده تلاش‌های گسترده آن‌ها برای خاموش کردن همه انتقادها از حکومت‌شان است. از بین رفتن هر فضایی برای مخالفت و تشدید محدودیت‌ها برای زنان، رسانه‌ها و هنر ویرانگر است."

ناوقت روز یکشنبه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان یک دستور هشت ماده‌یی را با رسانه‌ها شریک ساخت.

ممنوعیت نشر برنامه‌های طنزی و کمیدی که از آن‌ها تعبیر تحقیر افراد شده است و نمایش فیلم‌های داخلی و خارجی که گفته شده مخالف شریعت اسلامی و روحیۀ فرهنگی افغانستان است، بخشی از این دستورها اند.

بر اساس این دستورها خبرنگاران زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند و برنامه‌های تمثیلی هم که زنان در آن نقش داشته باشند، نشر نشوند.

سریال‌هایی که در آن نقش پیامبران و صحابه‌ بازی شده باشد و برنامه‌هایی که به گفتۀ طالبان در آن‌ها به دین و کرامت انسانی توهین شده باشد بخش دیگری از این دستورها اند.

در بخشی از اعلامیۀ دیدبان حقوق بشر آمده است که باوجود وعده‌های طالبان برای اجازه فعالیت رسانه‌هایی که «ارزش‌های اسلامی» را رعایت می‌کنند، واقعیت این است که خبرنگاران در افغانستان از موضع‌گیری مقام‌های طالبان و پی‌گرد این گروه در هراس اند.

هر چند طالبان به تازگی در پیوند با این اعلامیه به رادیو آزادی پاسخ ندادند،‌ اما در واکنش به دستورهای تازه، این گروه گفته بود که این تنها جنبهٔ سفارشی دارد و الزامیت عملی ندارد.

اما با آن هم برخی از نهادهای حامی رسانه‌یی و خبرنگاران بانگرانی از این موضوع گفته اند که این دستورها سانسور فعالیت‌های رسانه‌یی در افغانستان است و در آینده احتمال دارد از سوی طالبان عملی شود.

XS
SM
MD
LG