لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

محصلان پوهنتون‌های دولتی کابل در بی‌سرنوشتی و ناامید از آینده


شماری از محصلین پوهنتون کابل
شماری از محصلین پوهنتون کابل

بیش از سه ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد اما هنوز هم دروازه‌های پوهنتون‌های دولتی به روی دانشجویان باز نشده و این مسئله شماری از محصلان را نسبت به آینده‌شان ناامید کرده است.

شماری از دانشجویان می‌خواستند روز سه‌شنبه ( دوم قوس) برای بلندکردن صداهای‌شان در پوهنتون کابل اعتراض کنند، اما این کار صورت نگرفت و علت آن هم روشن نیست.

اما شماری از آنان به رادیو آزادی می‌گویند در کنار باز شدن پوهنتون‌های دولتی طالبان باید دانشجویانی را که سمستر آخر تحصیلی‌شان بود، فارغ کنند تا یک سال دیگر منتظر نمانند- تصمیمی که طالبان در مورد دختران صنف‌ دوازدهم مکاتب گرفتند.

صمیم دانشجوی سال اول پوهنزی کمپیوتر ساینس پوهنتون کابل است. او می‌گوید: "من بخاطر آینده‌ام نگران استم سمستر اول ما تیر شده بود و سمستر دوم ما بود حالا چطور می‌شود یک سال ما حیف می‌شود باید وزارت تحصیلات عالی زمینه را برای ما مساعد کند که ما درس بخوانیم و یک سال ارتقا کنیم."

پیش از این وزارت معارف طالبان اعلام کرد، آن دخترانی که صنف دوازده بوده اند، بدون امتحان امسال فارغ خواهند شد.

اما تاکنون طالبان تصمیمی در پیوند با دانشجویان پوهنتون‌های دولتی نگرفته اند.

حدود یک ماه پیش طالبان اعلام کردند که روند تحصیلی از سر گرفته خواهد شد اما نیاز است بخش‌های دختران و پسران از هم جدا باشند.

پس از این اعلام، اکثریت پوهنتون‌های خصوصی به فعالیت آغاز کردند اما پوهنتون‌های دولتی همچنان بسته ماندند.

روح الله محصل فاکولتۀ حقوق پوهنتون کابل می‌گوید پیش از حاکمیت طالبان تمام تمرکز‌ش روی برنامه‌ریزی تحصیلی‌اش بود اما حالا تمام امید و رویا‌هایش نابود شده است:‌ "من به نمایندگی از محصلان می‌گویم که پوهنتون‌ها هر چه زودتر شروع شود تا سرنوشت ما روشن گردد. ما در حالت بسیار بی‌سرنوشتی به سر می‌بریم."

با این حال احمدتقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید برای گشایش دوبارۀ پوهنتون‌های دولتی تلاش‌ها ادامه دارند اما هنوز هم چالش‌هایی موجود اند:‌ "وزارت تحصیلات عالی تلاش می‌کند تا پوهنتون‌های دولتی مانند پوهنتون‌های شخصی آغاز شود اینکه حالا پوهنتون‌های شخصی آغاز شده معلوم است که ما کوشش می‌کنیم تا پوهنتون‌های دولتی هم به روی محصلان باز شود اما برخی مشکلات است از جمله مشکلات اقتصادی است که در تلاش پیدا نموده راه حل برای آن هستیم."

آقای تقی می‌گوید وزارت تحصیلات عالی روی طرحی کار می‌کند که به اساس آن محصلان که سمسترهای‌شان نیمه تمام است آنرا تکمیل کرده و یک سال ارتقا کنند.

به گفته وی هنوز این طرح نهایی نشده و در صورت نهایی شدن عملی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG