لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

معلمان هرات به علت پرداخت نشدن معاش ۴ماهه‌شان اجناس خانه خود را می‌فروشند


برخی ازمعلمان در هرات اجناس خانه های شان را می فروشند.
برخی ازمعلمان در هرات اجناس خانه های شان را می فروشند.

برخی ازمعلمان هرات به علت پرداخت نشدن معاش چهارماهه شان مجبور به فروش اجناس خانه خودشده اند. این معلمان می گویند که برای نجات خود و کودکان شان از گرسنه گی ناگزیر شده اند که لوازم گران قیمت شان را به قیمت ناچیز در بازار به فروش برسانند.

در همین حال اتحادیه معلمان هرات هشدار می دهد که اگر به زودی معاش معلمان پرداخت نشود، کودکان هزاران معلم در این ولایت به علت نبود غذا با سو تغذی دچار خواهند شد.

ریاست معارف حاضر به پاسخگویی در باره پرداخت معاش معلمان نمی شود، اما والی هرات می گوید که به زودی معاش معلمان این ولایت پرداخت خواهد شد.

ساغر نبی زاده معلم مکتب دخترانه پل رنگینه شهر هرات است که به علت پرداخت نشدن چهار ماه معاش اش، مجبور به فروش لوازم خانه خود شده است. ساغر سی وپنج ساله مادر دو کودک است و پانزده سال می شود که معلم است.

برخی ازمعلمان در هرات اجناس خانه های شان را می فروشند
برخی ازمعلمان در هرات اجناس خانه های شان را می فروشند

او می گوید که ماه هشت هزار افغانی معاش دارد، اما پس از سقوط حکومت پیشین و روی کار آمدن حکومت طالبان، معاش خودرا دریافت نکرده است و با مشکلات جدی اقتصادی و ناداری روبه رو شده است.

او می‌افزاید: "وقتی که معاشی نباشد تا به خانه یک چیزی بخریم زنده گی را به تباهی می برد. از چند دکان نزدیک به خانه قرض گرفتیم. واقعاً قرض گرفتن بسیار سخت است، اینکه به دکان بریم و بگوییم که به ما قرض بده. وضعیت زنده‌گی بسیار خراب شده است. ده افغانی در خانه نداشتیم که نان خشک بخریم و هردو طفل من گریه می کردند. واقعاً من را به حال اطفالم گریه گرفت چون هردو نان می خواستند، اما نان نبود که به دست شان بدهم. این وضعیت زیاد من را رنج داد."

ساغر نبی زاده یکی از هجده هزار معلم در هرات است که چهار ماه می شود معاش خودرا دریافت نکرده و خانواده اش با فقر و گرسنه گی روبه رو شده است.

صفی الله عظیمی معلم مکتب ذکور کارته امین شهر هرات که ده سال می شود معلم است، به علت پرداخت نشدن معاش اش، مجبور شده تا بیشتر وسایل خانه خودرا بفروشد.

صفی الله عظیمی معلم مکتب ذکور کارته امین شهر هرات، مجبور شده تا بیشتر وسایل خانه خودرا بفروشد.
صفی الله عظیمی معلم مکتب ذکور کارته امین شهر هرات، مجبور شده تا بیشتر وسایل خانه خودرا بفروشد.

آقای عظیمی می گوید: "تمام وسایل با ارزشی که در خانه داشتم به علت پرداخت نشدن معاشات فروختم. وسایلی که که فروختیم حالا نمی توانیم به قیمت دو برابر از بازار خریداری کنیم. با نبود معاش ما به مشکلات بسیار متعددی دچار شده ایم. از جمله نبود مواد سوخت برای زمستان و مواد غذایی و چیزهایی که در خانه ضروری است."

محمد صابر مشعل رئیس اتحادیه معلمان هرات به رادیو آزادی می گوید که در چهار ماه گذشته به علت سقوط حکومت پیشین و پرداخت نشدن معاش معلمان، نزدیک به ده درصد معلمان ولایت هرات از وظیفه شان دست کشیده اند.

آقای مشعل وضعیت زنده گی معلمان هرات را نگران کننده می خواند و هشدار می دهد که خانواده های معلمان به دلیل پرداخت نشدن معاشات شان، با فاجعه انسانی روبه رو استند.

او می گوید: "فعلاً معلمان صاحبان در خانه نه نان برای خوردن دارند و نه وسایل برای فروختن. معلمان با فاجعه انسانی روبه رو شده اند. امکان دارد که اگر جامعه جهانی و حکومت امارت اسلامی در زمینه پرداخت معاشات معلمان جدی و عاجل اقدام نکنند، بحران اقتصادی معلمان به فاجعه انسانی مبدل شود و اطفال آنان سو تغذیه شوند. ما اطلاعات داریم که خانواده های شماری از معلمان در شبانه روز یک وقت نان می خورد به خاطری که مواد غذایی در خانه ندارند."

یک دکان کهنه فروشی در شهر هرات
یک دکان کهنه فروشی در شهر هرات

آقای مشعل می گوید: "معلمان وسایل خانه شان مانند یخچال، کولر، مبل و دیگر اجناس را میایند می فروشند تا خرج و مصارف خانواده و اولاد شان را فراهم سازند."

در حالی که یونسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که معاش معلمان افغانستان را به گونه مستقیم می پردازد، اما تاهنوز اکثر معلمان افغان معاش چهار ماهه شان را دریافت نکرده اند.

ژنیت وگلار مسوول بخش آموزش در دفتر یونیسف در افغانستان به تاریخ ۱۲ عقرب به رویترز گفت که روی طرحی کار می کند که معاش معلمان افغان را بدون دخالت طالبان پرداخت کند.

در همین حال ریاست معارف هرات حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیست اما مولوی نور احمد اسلام جار والی هرات به رادیو آزادی می گوید که معاش ماه اسد معلمان این ولایت پرداخت شده و به زودی معاش باقی مانده معلمان نیز پرداخت خواهد شد.

آقای اسلام جار می گوید:" معاش ماه اسد معلمان و قشر فرهنگی پرداخت شده است و آنان معاشات شان را دریافت کرده اند. البته معاشات باقی ماه ها و اضافه کاری شان تا حالا اجرا نشده که عنقریب اجرا می شود."

با اینکه مقام های طالبان در هرات اطمینان می دهند که به زودی معاش معلمان این ولایت پرداخت خواهد شد اما ساغر نبی زاده به این وعده ها باور ندارد چون به گفته او، در گذشته نیز بارها چنین وعده هایی به معلمان داده شده است.

در حالی معلمان افغانستان به علت پرداخت شدن معاشات شان با فقر روبه رو شده اند که با سرد شدن هوا و افزایش قیمت مواد اولیه از جمله مواد غذایی و مواد سوخت، زنده گی این معلمان را دشوارتر ساخته است.

XS
SM
MD
LG