لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

عمران خان: عدالت در ارتباط به قتل شهروند سریلانکا اجرا می‌شود


عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

عمران خان صدراعظم پاکستان در تماس تلفونی با رئیس جمهور سریلانکا اطمینان داده که عدالت در ارتباط به قتل مدیر فابریکه سریلانکایی در ایالت پنجاب پاکستان عملی خواهد شد.

عمران خان روز یکشنبه (۵ دسمبر) در حساب توییترش نوشته که با گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا صحبت تلفونی کرده و خشم و شرم مردم خود را به خاطر مرگ پریانتا کومارا مدیر بخش صادرات فابریکه لباس دوزی راجاکو به اتهام توهین به مقدسات، ابراز کرده است.

آشوب و به دنبال آن حمله روز جمعه بر این سریلانکایی از سوی رهبری سیاسی و نظامی، چهره‌های مذهبی و اعضای جامعه مدنی پاکستان به طور گسترده محکوم شده است.

توهین به مقدسات یک موضوع تحریک کننده در جامعه با اکثریت مسلمان پاکستان به حساب می‌رود. جایی که حتی اتهامات اثبات نشده نیز می‌تواند به خشونت و اعتراض‌های گسترده دامن زند.

حسن خاور یک سخنگوی حکومت ایالتی پنجاب روز شنبه گفت که ۱۱۸ مظنون در ارتباط به رویداد سیالکوت بازداشت شده اند.

منطقهٔ سیالکوت در ایالت پنجاب در ۲۰۰ کیلومتری شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان موقعیت دارد.

یک باشنده محل به رادیو آزادی گفته که پارچه‌های قرآن در زباله دانی دفتر آقای کومارا این شهروند سریلانکا پیدا شده است.

او مسیحی بود و مدت ده سال در فابریکه راجاکو کار می‌کرد.

پریانتا کومارا مدیر بخش صادرات فابریکه لباس دوزی راجاکو
پریانتا کومارا مدیر بخش صادرات فابریکه لباس دوزی راجاکو

کلپ‌های خطرناکی از محل حادثه در رسانه‌های اجتماعی شریک ساخته شده است.

در یک ویدیو دیده می‌شود که جمع از مردان با چوب بر جسد این مرد می‌کوبند و علیه آنهایی که به مقدسات توهین می‌کنند، شعار می‌دهند.

ویدیو دیگر نشان می‌دهد که جسد او را می‌سوزانند و از صحنه عکس‌برداری می‌کنند.

اما پولیس می‌گوید، هیچ گونه شواهد را نیافته که نشان دهد پریانتا کومارا به مذهب توهین کرده باشد.

یک تعداد از فعالان به خاطر همدردی با مردم سریلانکا در مقابل فابریکه راجکو تجمع کرده بودند.

عمر امین یک عضو اتاق‌ تجارت سیالکوت به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "این حادثه بسیار قابل نکوهش است. من می‌گویم این یک روز سیاه در تاریخ سیالکوت است. سریلانکا دوست ما است، ما در این حادثه غم انگیز در درد آنها شریک هستیم و محکوم کردن این حادثه کافی نیست. من شخصاً فکر می‌کنم که مجرمان به اندازه کافی مجازات نمی‌شوند که آنها تا این حد جسور اند."

مهیندا راجاپاکسا صدراعظم سریلانکا روز شنبه گفت که او از این حمله وحشیانه شاکی شده و افزود که صدراعظم عمران خان به تعهد خود عمل می‌کند و آنهای را که مرتکب این عمل شده اند به عدالت می‌کشاند.

این رویداد یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که صد‌ها معترض خشمگین یک ماموریت پولیس و چندین پوسته نظامی در شمالغرب پاکستان را آتش زدند.

این معترضان می‌گفتند که افسران پولیس این ماموریت مردی را دستگیر کرده اند که متهم به سوختاندن قران کریم و معترضان خواستار تحویلدهی این مرد شده بودند.

در اپریل سال ۲۰۱۷ محصلان و تعدادی از مقام‌ها یک محصل خبرنگار را به اتهام توهین به مقدسات در یکی از پوهنتون‌های پاکستان زیر دست و پا کشتند.

XS
SM
MD
LG