لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

افزایش بحران اقتصادی در افغانستان؛ روزانه هزاران افغان به ایران مهاجر می شوند


شماری از افغان ها در مرز بین افغانستان و ایران
شماری از افغان ها در مرز بین افغانستان و ایران

در حالیکه بحران اقتصادی در افغانستان افزایش یافته، روزانه هزاران تن کشورشان را ترک کرده به ایران و کشورهای دیگر مهاجر می‌شوند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هشدار داده که بحران اقتصادی در افغانستان منجر به افزایش بی‌سابقه مهاجرت از این کشور خواهد شد.

این سازمان گفته است که، روزانه حدود ۵ هزار افغان از افغانستان وارد ایران می‌شوند، این در حالیست که هر هفته حکومت ایران هزاران افغان را اخراج کرده، دوباره به کشورشان باز می‌گرداند.

آرشیف، شماری از پناهجویان افغان
آرشیف، شماری از پناهجویان افغان

با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در اوسط ماه اگست و تعلیق کمک‌های بین‌المللی با افغانستان، بحران اقتصادی در این کشور رو به وخامت نهاده است.

صندوق وجهی بین‌المللی می‌گوید که اقتصاد افغانستان در آستانه سقوط قرار دارد.

در چند ماه گذشته، حکومت طالبان قادر به پرداخت معاشات اکثر کارمندان حکومت نبوده، بیکاری و عدم موجودیت زمینه‌های کاری، هزاران افغان‌ها را مجبور به مهاجرت به سایر کشورهای منطقه و جهان ساخته است.

یک شنونده رادیو آزادی از کابل که از افشای نامش خودداری کرده از بیکاری، قیمتی و مهاجرت می‌گوید: "در وطن ما کار و غریبی نیست، تمام جوانان وطن ما، همه عزیزان وطن ما به کشورهای نزدیک و دور اروپایی مسافر می‌شوند، جوانان و اطفال غرق می‌شوند."

شنوندۀ دیگر نیز می‌گوید: "بسیار مردم بیکار شده، گرسنگی است، مردم شب و روز خواب ندارند. حالا پدرم نیز مریض است، یک افغانی هم نداریم که خرج کنیم."

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیروز(۱۷ قوس) هشدار داد که بحران اقتصادی موجود در افغانستان منجر به افزایش بی‌سابقه مهاجرت از این کشور خواهد شد.

آرشیف، یکی از مرزها میان افغانستان و ایران
آرشیف، یکی از مرزها میان افغانستان و ایران

فیلیپو گراندی کمیشنر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، برای جلوگیری از موج مهاجرت‌های جدید خواستار کمک‌های اقتصادی با افغانستان شده است.

به گفته آقای گراندی، افغانستان در آستانۀ یک بحران جدی بشری در سطح جهان قرار دارد.

فیلیپو گراندی دیروز در گفتگو با خبرنگاران همچنان گفت که وضعیت در افغانستان بحرانی و شبیه به انفجار قریب‌الوقوعی است که بسیاری از افغان ها را آواره و مهاجر خواهد ساخت.

فیلیپو گراندی کمیشنر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد
فیلیپو گراندی کمیشنر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد

به گفتۀ آقای گراندی، هنوز فرصت مبارزه با این بحران وجود دارد، اما برای ایجاد یک سیستم تضمین شده ای فعالیت‌های اقتصادی و از سرگیری فعالیت نقدی به اقدام فوری نیاز است.

کمیشنر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید، در حال حاضر تعداد پناهجویان افغان در ایران به ۳.۴ میلیون تن رسیده که حدود ۲ میلیون تن آنها غیرقانونی یا ثبت نام ناشده هستند. این در حالیست که اخیراً حکومت ایران ده‌ها هزار افغان را بطوری اجباری اخراج کرده و به افغانستان بازگردانده است.

علاوه بر این، به اساس تخمین سازمان ملل متحد، حدود ۳.۵ میلیون افغان در داخل این کشور خود آواره و بی‌جا شده اند.

در این حال یونیسف خواستار ۲ میلیارد دالر برای کمک با کودکان افغان شده گفته که این مبلغ می‌تواند در زمینۀ ارائه خدمات ابتدایی برای کودکان افغان مانند صحت و آموزش، استفاده شود.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) نیز در مورد وقوع یک بحران جدی بشری در افغانستان در آستانۀ فصل زمستان هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG