لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

استقبال طالبان از تصمیم بانک جهانی مبنی بر انتقال ۲۸۰ میلیون دالر به افغانستان


آرشیف، شماری از طالبان در کابل
آرشیف، شماری از طالبان در کابل

حکومت طالبان از تصمیم بانک جهانی مبنی بر انتقال ۲۸۰ میلیون دالر از ذخایر بانکی مسدود شدۀ افغانستان به این کشور استقبال می‌کند.

وزارت مالیه طالبان می‌گوید که این تصمیم در نتیجۀ گفتگوهای طالبان و جامعه جهانی در دوحه اتخاذ شده است.

حکومت طالبان آزادسازی ۲۸۰ میلیون دالر از ذخایز مسدودشدۀ افغانستان را به‌مانند باز شدن راهی برای حل مشکلات این کشور می‌داند.

بانک جهانی صبح امروز اعلام کرد که کشورهای کمک‌کننده با انتقال ۲۸۰ میلیون از دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان موافقت کرده اند.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه طالبان در صحبت با رادیو آزادی از این تصمیم استقبال کرد و گفت که این تحول، نتیجۀ گفتگوهای طالبان و جامعۀ جهانی در دوحه است.

آقای حقمل گفت: "آنچه برای ما مهم است، این است که یک راه باز شود و امیدواریم که در آینده تمام پول ما آزاد شده و به افغانستان منتقل شود."

پول صندوق امانت بازسازی افغانستان از جمله وجوه مسدود شده‌ ای است که بانک جهانی می‌گوید تا پایان سال روان میلادی یعنی حدود یک ماه بعد به افغانستان خواهد رسید.

دفتر مرکزی رادیو آزادی به نقل از بانک جهانی نوشته است که این پول به صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و برنامه جهانی غذا برای مبارزه با بحران انسانی اهدا خواهد شد.

از پول آزاد شده، ۱۸۰ میلیون به برنامه جهانی غذا اختصاص خواهد یافت تا برای امنیت غذایی و سوء تغذیه هزینه شود.

بخش کودکان مبتلا به سوء تغذیه دریک شفاخانه در کابل
بخش کودکان مبتلا به سوء تغذیه دریک شفاخانه در کابل

۱۰۰ میلیون باقیمانده برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به صندوق کودکان سازمان ملل اختصاص خواهد یافت.

بانک جهانی در اعلامیه‌ خود نوشته است، یونیسف از این پول برای ارائه خدمات صحی اولیه به ۱۲.۵ میلیون افغان و واکسیناسیون یک میلیون تن استفاده خواهد کرد.

بر اساس این اعلامیه، برنامه جهانی غذا به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن کمک غذایی و به نزدیک به ۸۴ هزار مادر و کودک در مبارزه با سوء تغذیه کمک خواهد کرد.

این پول بخشی از صندوق کمک کننده برای بازسازی افغانستان است که به گفته اقتصاددانان در حال حاضر به نفع افغان‌هاست.

یونس مومند معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید، آزادسازی این پول در جلوگیری از وخامت بحران بشری در افغانستان کمک می‌کند.

شماری از شهروندان کابل در مقابل یک نانوایی
شماری از شهروندان کابل در مقابل یک نانوایی

آقای مومند می گوید: "هر کمکی که به منافع ملی افغانستان، زیرساخت‌های ملی و مردم داده شود، به نفع افغانستان است و تاثیر خواهد داشت. امیدوارم که تمام ذخایر بانکی افغانستان آزاد شود."

صندوق امانت بازسازی افغانستان ۱.۵ میلیارد دارایی خالص داشت که با ورود طالبان به کابل مسدود شد.

علاوه بر این، ایالات متحده نزدیک به ده میلیارد دالر سرمایه افغانستان را مسدود کرده است که منجر به کمبود پول نقد در افغانستان و مشکلات مالی و بانکی شده است.

انتقال ۲۸۰ میلیون دالر به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل می‌گوید، ۲۳ میلیون تن که ۵۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، با گرسنگی شدید مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG