لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

انتقال ۲۸۰ میلیون دالر برای رسیدگی به بحران انسانی افغانستان تصویب شد


آرشیف- شماری از افغان‌های نیازمند در انتظار دریافت کمک
آرشیف- شماری از افغان‌های نیازمند در انتظار دریافت کمک

بانک جهانی گفته است که تمویل کنندگان انتقال ۲۸۰ میلیون دالر از پول‌های منجمد شدۀ صندوق وجهی بازسازی افغانستان به دو ادارۀ سازمان ملل متحد را تصویب کرده اند تا به بحران انسانی در این کشور رسیدگی شود.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، بانک جهانی دیروز گفت که این پول تا پایان سال روان میلادی به صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" و برنامۀ جهانی غذا "دبلیو اف پی" منتقل خواهد شد.

بانک جهانی، صندوق وجهی بازسازی افغانستان را مدیریت می‌کند.

برنامه جهانی غذا ۱۸۰ میلیون دالر دریافت خواهد کرد تا فعالیت‌هایی را برای تامین امنیت غذایی و جلوگیری از سوء تغذیه اجرا کند و ۱۰۰ میلیون دالر برای فراهم شدن خدمات اساسی صحی در اختیار یونیسف قرار داده خواهد شد.

بانک جهانی در خبرنامه‌ای گفته است که یونیسف با استفاده از این پول صندوق وجهی بازسازی افغانستان خدمات ابتدایی و اساسی صحی را به دوازده میلیون و پنجصد هزار افغان ارایه و یک میلیون تن را واکسین خواهد کرد.

در خبرنامه آمده است که برنامه جهانی غذا نیز به دو میلیون و هفتصد هزار نفر مواد غذایی کمک خواهد کرد و در بخش سوء تغذیه به نزدیک ۸۴ هزار مادر و کودک یاری خواهد رساند.

بانک جهانی افزوده است که با تمویل کنندگان صندوق وجهی بازسازی افغانستان کار می‌کند تا پول بیشتر برای حمایت از مردم افغانستان آزاد شود.

۲۸۰ میلیون دالر مشمول یک میلیارد و پنج صد میلیون دالرِ صندوق وجهی بازسازی افغانستان می‌شود که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان منجمد شده.

۳۱ تمویل کنندۀ این صندوق باید آزاد شدن پول‌ها را تصویب کنند.

این در حالی است که با نزدیک شدن فصل زمستان، به گفته سازمان‌های امدادرسان، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و انسانی روبه‌رو است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که نزدیک به ۲۳ میلیون تن که ۵۵ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، با گرسنگی شدید روبه‌رو استند.

پس از آن که طالبان در (۲۴ اسد ۱۴۰۰ / ۱۵ اگست ۲۰۲۱) کنترل کابل را در دست گرفتند، ایالات متحده امریکا و تمویل کنندگان، کمک‌های مالی به افغانستان را قطع کردند.

ایالات متحده حدود نُه میلیارد و پنجصد میلیون دالر پول بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد و بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز مانع دسترسی افغانستان به پول شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده امریکا بزرگترین تمویل کنندۀ صندوق وجهی بازسازی افغانستان پیش از تصویب انتقال ۲۸۰ میلیون دالر به دو ادارۀ سازمان ملل متحد، گفته بود که در این مورد اعتراضی نخواهد داشت.

جامعۀ جهانی بشمول ایالات متحده امریکا از طالبان می‌خواهند که حکومت همه شمول تشکیل دهند، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را رعایت کنند و نگذارند که گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده، از خاک افغانستان تهدیدی را متوجه کشور‌های دیگر کنند.

XS
SM
MD
LG