لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

شرکت برشنا: بارش شدید برف‌های اخیر جریان برق در کابل را مختل کرده‌است


آرشیف، یک پایه برق وارداتی در افغانستان
آرشیف، یک پایه برق وارداتی در افغانستان

شرکت برشنا می‌گوید که بارش شدید برف‌های اخیر در کابل برق پایتخت را مختل کرده‌است.

شماری از باشنده‌گان کابل می‌گویند که با آغاز فصل زمستان، مشکل پرچاوی برق در این شهر افزایش یافته و حتی برخی مناطق در دو روز گذشته هیچ برق نداشته اند.

آنان می‌گویند که تقاضا برای استفاده برق در فصل زمستان افزایش می‌یابد، اما اکنون این شهر به‌ گونه میانگین در هر ۲۴ ساعت پنج یا شش ساعت برق دارد.

برخی باشنده‌گان کابل توزیع برق در شهر کابل را ناعادلانه می‌دانند و می‌گویند برخی مناطق کابل برق بیشتری دارند، اما برخی مناطق دیگر از برق کمتر بهره‌مند می‌شوند.

احمد فرید فروتن یکی از باشنده‌گان کابل می‌گوید: "دیشب یک ساعت برق داشتیم. در حالی‌که در زمستان نیاز زیادی به برق وجود دارد، به نظر من توزیع برق عادلانه نیست، زیرا در برخی از نقاط شهر برق وجود دارد و در برخی دیگر وجود ندارد."

مرضیه ستانکزی، یکی دیگر از باشنده‌گان این شهر، خواست مشابهی را مطرح کرده و گفته است که مسئولان باید هر چه زودتر مشکل برق را حل کنند.

خانم ستانکزی می‌افزاید: "از دیروز برق نیست، هوا سرد است و برف می‌بارد، بنابر این تقاضا برای برق در این زمان بسیار زیاد است، خواست ما این است مشکل هر چه است و هر کجا که مشکل دارد سریع‌تر حل شود."

اما مسئولان شرکت برق‌رسانی افغانستان، برشنا می‌گویند که بارش برف اخیر در کابل نزدیک به ۴۵ کیبل شماری از سب ستیشن‌ها را آسیب رسانده که سبب افزایش پرچاوی برق از دیروز شده‌است.

برف‌باری در شهر کابل
برف‌باری در شهر کابل

بر بنیاد معلومات شرکت برشنا این مشکل سبب شده تا برق‌رسانی، ۳۰ تا ۳۵ درصد در شهر کابل کاهش یابد.

حکمت‌الله میوندی سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت به رادیو آزادی گفت تیم‌های فنی این شرکت از تمام امکانات موجود برای بازسازی لین‌های آسیب دیده و بازگرداندن برق به کابل استفاده می‌کنند.

آقای میوندی می‌گوید: "بارش شدید برف در کابل در برخی از کیبل‌های برق مشکلاتی ایجاد کرده‌است، اما تیم‌های فنی به مناطق آسیب دیده رسیده‌اند، برخی از کیبل‌ها ترمیم شده و برخی دیگر در حال بازسازی هستند، ان‌شاءالله این مشکل به زودی حل خواهد شد."

مسئولان شرکت برشنا می‌گویند که تقاضا برای برق در زمستان افزایش می‌یابد، از این رو مجبور اند برق مناطق مختلف کابل را به صورت نوبتی تأمین کنند.

آن‌ها از مردم می‌خواهند که در قسمت استفاده درست از برق توجه بیشتری کنند.

این در حالی‌ست که چند روز پیش شرکت برشنا اعلام کرد که این شرکت چهار قرارداد برق وارداتی با اوزبکستان، تاجکستان، ایران و ترکمنستان را تمدید کرده‌است.

مسئولان این شرکت مجموع هزینه این قراردادها را ۲۶۰ میلیون می‌گوید که برق ۲۶ ولایت را تأمین خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG