لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

اعتراضِ شماری از زنان افغان به حمایت از آزادی فیض‌الله جلال در کابل


اعتراض شماری از زنان به حمایت از آزادی فیض‌الله جلال در چهارراهی شهید شهر کابل
اعتراض شماری از زنان به حمایت از آزادی فیض‌الله جلال در چهارراهی شهید شهر کابل

شماری از زنان فعال امروز به‌خاطر رهایی استاد فیض‌الله جلال صدا بلند کردند.

این زنان که از جمله فعالان حقوق بشر اند روز یکشنبه «۱۹ جدی ۱۴۰۰» در یک تجمع در چهارراهی شهید شهر کابل فیض‌الله جلال را یک شخصیت فرهنگی خوانده و گفتند که بازداشت وی به معنی زندانی کردن عدالت و آزادی است.

دیبا فرهمند، یکی از این معترضان می‌گوید: "امروز برای رهایی استاد جلال این‌جا جمع شده ایم، ما چهار تیم هستیم، تا زمانی‌که او را رها نکنند ما به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم، رهایی استاد جلال آرزوی ماست."

این زنان که در تصاویر تعداد شان بیش از ۲۰ نفر نیست خود شان را اعضای نهادهای موسوم به حرکت خودجوش زنان، عدالت جو، وحدت و همبستگی و جنبش خود جوش زنان معرفی می‌کنند.

واحده امیری یکی دیگر از این فعالین می‌افزاید: "ما هر یک دادخواهی به‌خاطر رهایی استاد جلال داریم، استاد جلال یک شخص نیست، بلکه او یک مکتب است لطفاً استاد جلال را رها کنید."

فیض‌الله جلال استاد پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی است که روز گذشته از منزلش در کابل بازداشت شد.

وی چندی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی با انتقادات تند از عملکرد حکومت طالبان با محمد نعیم، یکی از سخنگویان طالبان برخورد لفظی کرده و این موضوع به بحث داغ رسانه‌های اجتماعی مبدل شده بود.

فیض‌الله جلال استاد پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی است که روز گذشته از منزلش در کابل بازداشت شد.
فیض‌الله جلال استاد پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی است که روز گذشته از منزلش در کابل بازداشت شد.

اما آقای جلال در آن زمان بازداشت نشد و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیوآزادی گفته بود که آن‌ها انتقادات سالم را می‌پذیرند.

زنان معترض از جامعۀ جهانی خواستند که موضوع بازداشت فیض‌الله جلال را بررسی کرده و سکوت خود را بشکند.

یک‌تن از اعتراض کننده‌گان که نخواست از وی نام گرفته شود در مورد گفت: "استاد جلال یک شخصیت فرهنگی و دانشمند است، قصور او چیست که طالبان او را بازداشت کرده اند، او خواست مردم را مطرح کرده است، ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که موضوع بازداشت استاد جلال را بررسی کرده و پرسانش را کند."

مسعوده جلال، خانم فیض‌الله جلال و حسینه جلال دخترش در پیام‌های جداگانه خواستار رهایی او شدند.

بانو مسعوده جلال در صفحۀ فیس‌بوکش نوشته است: "داکتر جلال از خانه‌اش توسط نیروهای طالبان دستگیر و به مکان نامعلوم منتقل گردید. داکتر جلال به‌عنوان استاد دانشگاه در تمام فعالیت‌های حقوق بشری خود برای عدالت و منافع ملی کشور مبارزه کرده و صدایش بلند بوده است."

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در این مورد در تویتر خود نوشته است: "یک انسان به نام جلال به‌خاطر وضاحت اظهارات خود که در رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده و مردم را برعلیۀ نظام تحریک نموده و با آبروی مردم بازی می‌کرد، بازداشت شده است."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در

آقای مجاهد بدون توضیح در بارۀ این اتهام‌ها نوشته است که این کار به‌خاطری صورت گرفته تا افراد دیگر چنین اظهاراتی را بیان نکرده و به شخصیت و عزت کس زیان نرسانند.

پتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیای دیدبان حقوق بشر از بازداشت فیض‌الله جلال از سوی طالبان انتقاد کرده و نوشته است که طالبان نیز به مانند رژیم‌های استبدادی گذشته انتقاد‌ها را یک خطر می‌دانند.

او افزوده که رژیم طالبان در پی بهانه‌جویی برای سرکوب منتقدان خود هستند.

XS
SM
MD
LG