لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

حکومت طالبان انحلال مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر را رد کرد


آرشیف، جمع‌آوری شماری از معتادان در شهر کابل از سوی طالبان
آرشیف، جمع‌آوری شماری از معتادان در شهر کابل از سوی طالبان

حکومت طالبان می‌گوید که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بسته نشده است.

احمدالله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان در تویتی دیشب گفت که گزارش‌ها در بارۀ مسدود شدن این مرکز حقیقت ندارد.

او افزوده که مولوی شاه محمد شاهد معین مالی و اداری و سرپرست لوی سارنوالی به مردم اطمینان داده که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر فعال است و سرپرست به این مرکز گماشته شده.

پیش از این برخی رسانه ها گزارش داده بودند که طالبان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر را منحل کرده اند.

این مرکز که در سال ۱۳۸۴ شمسی ایجاد شد، محاکم اختصاصی ابتدائیه و استیناف مبارزه با مواد مخدر، سارنوالی اختصاصی مبارزه با مواد مخدر و توقیف‌خانه مظنونین قاچاق مواد مخدر در تشکیل این مرکز شامل است و هر سال ده‌ها قاچاقبر را محاکمه می‌کند.

قبل از این حال کارمندان این مرکز در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که طالبان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر را لغو کرده‌اند.

آنان ادعا داشتند که با تهدید امنیتی روبه‌رو اند، زیرا قاچاقبران محکوم شده توسط محاکم این مرکز که با سقوط حکومت از بند رها شدند، گاه و بیگاه آنان را تهدید می‌کنند.

فردی دستگیر شده به اتهام قاچاق مواد مخدر در افغانستان
فردی دستگیر شده به اتهام قاچاق مواد مخدر در افغانستان

به اساس ارقامی‌که در اوایل سال جاری شمسی توسط اداره زندان‌های حکومت قبلی اعلان شد، نزدیک به ۱۰ هزار زندانی در محبس پلچرخی زندانی بودند که از این میان ۳۰ درصد آنان را قاچاقبران مواد مخدر تشکیل می‌داد، ولی با تسلط طالبان بر کابل تمامی این زندانیان آزاد شدند.

یک کارمند پیشین مرکز عدلی و قضایی با نام مستعار احمد به رادیو آزادی گفت، قاچاقبران آزاد شده از زندان با فرستادن پیام و تماس‌های تلفونی آنان را تهدید می‌کنند.

احمد افزود: "پنج ماه می‌شود که معاش نگرفتیم، با تهدید امنیتی از سوی مجرمین آزاد شده مواد مخدر روبه‌رو استیم، ما نگران آن استیم که از سوی افرادی دستگیر و شکنجه نشویم که در گذشته به اتهام قاچاق مواد گرفتار و محکوم شده بودند، ما خیلی در هراس استیم."

اداره مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون ایالات متحده امریکا از زمان ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر در بخش مالی و تخنیکی با این مرکز کمک می‌کرد.

ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش زیر عنوان "درس‌های آموخته شده از افغانستان" در سال ۲۰۲۰ نوشت که در صورت قطع کمک‌های امریکا، دولت افغانستان توان فعال نگهداشتن آن را نخواهد داشت، زیرا فعالیت این مرکز به هزینه گزاف مالی نیاز داشت.

این گزارش با معلومات تازه اپدیت (به روز) شده است.

XS
SM
MD
LG