لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

ایران: محاکمۀ یک ناراضی و مخالف سویدنی ایرانی‌تبار آغاز شد


حبیب چعب رهبر سابق گروه جدایی طلب "جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز"
حبیب چعب رهبر سابق گروه جدایی طلب "جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز"

قوه قضائیه ایران می‌گوید، محاکمۀ یک ناراضی و مخالف سویدنی ایرانی‌تبار که توسط تهران به سلسلۀ از حملات متهم شده، امروز سه شنبه ۱۸ جنوری آغاز شد.

کسانی‌که در محاکم به اصطلاح انقلابی ایران محاکمه می‌شوند، از اعضای خانواده‌های متهمان و حتی وکلای مدافع آن‌ها مخفی نگهداشته می‌شوند.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند که شکنجه، بدرفتاری و اعترافات اجباری در این محاکم یک امر عادی است.

حبیب چعب (Habib Chaab) رهبر سابق گروه جدایی‌طلب "جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز" اسلمه (ASMLA) در جریان مسافرت به ترکیه در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۰ میلادی ربوده شد. او یک ماه بعد در تلویزیون دولتی ایران ظاهر شد و به انجام سلسلۀ از حملات و همکاری با ادارۀ استخبارتی عربستان سعودی، اعتراف کرد.

در ماه دسمبر همان سال، مقامات ترکیه از دستگیری ۱۱ فرد مظنون به جاسوسی و دست داشتن در ادعای ربودن حبیب چعب توسط ایران، خبر دادند.

حبیب چعب، بنیانگذار و رهبر سابق گروه جدایی طلب"جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز" اسلمه (ASMLA) بود و برای مدت ۱۴ سال در سویدن زندگی می‌کرد، اما او ظاهراً توسط مأموران استخباراتی ایران در ترکیه "اغوا" بعد ربوده و به ایران انتقال داده شد.

ایران چعب را به رهبری جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز متهم می‌کند که تهران آنرا یک گروه تروریستی می‌داند.

این گروه که شاخه‌ای مسلح دارد و به دنبال ایجاد یک کشور جدا از ایران برای اعراب در ولایت نفت‌خیز خوزستان در جنوب غرب ایران است، طی سال‌ها توسط رژیم ایران به‌خاطر سلسلۀ از حملات زنجیره‌ای بر نهادهای دولتی، تأسیسات نفتی و سایر زیربنا‌ها متهم شده است.

در اتهامنامۀ رژیم ایران، حبیب چعب معروف به "حبیب اسیود" متهم است که در حمله تروریستی مرگبار در سال ۲۰۱۸ میلادی بر رسم گذشت نظامی در شهر اهواز دست دارد، حملۀ که در نتیجۀ آن حداقل ۲۵ تن به شمول افراد ملکی کشته شدند.

گروه جدایی طلب "جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز" اساساً در هالند و دنمارک مستقر است.

در ماه اپریل سال ۲۰۲۱ میلادی سه رهبر "اسلمه" در دنمارک به اتهام تامین مالی و ترویج تروریزم در ایران به حمایت عربستان سعودی، محاکمه شدند.

در اواخر ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸، ادارۀ استخبارات دنمارک، ادارۀ استخباراتی ایران را به طرح ترور حداقل یکی از سه رهبر شاخه دنمارک گروه "اسلمه" متهم کرد و تهران این اتهام را رد کرده و آنرا یک توطئه به هدف آسیب رسانیدن به روابط ایران با اتحادیۀ اروپا خواند.

ولی محکمه دنمارک در سال ۲۰۲۰ میلادی یک ناروژی-ایرانی تبار را به دلیل نقش داشتن در طرح این حملۀ تروریستی به هفت سال زندان محکوم کرد.

همچنان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، یکی از رهبران گروه جدایی طلب "جنبش مبارزه عرب برای آزادی اهواز" در شهر هاگ در هالند به ضرب گلوله کشته شد و دولت هالند اعلام کرد که این حمله با ایران مرتبط است.

XS
SM
MD
LG