لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

پنتاگون: طیاره‌های منتقل شده به تاجکستان و ازبکستان به طالبان داده نخواهند شد


آرشیف، شماری از طیاره‌های نیروهای هوایی حکومت پیشین افغانستان
آرشیف، شماری از طیاره‌های نیروهای هوایی حکومت پیشین افغانستان

پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) می‌گوید، هلیکوپترهای‌که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست به تاجکستان و ازبکستان منتقل شده بودند، به طالبان بازگردانده نخواهند شد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون می‌گوید، هرچند تصمیمی گرفته نشده که این هلیکوپترها به کجا انتقال داده شوند، اما آن‌ها برای استفاده به طالبان تحویل داده نخواهند شد.

آقای کربی ناوقت شب سه‌شنبه در یک نشست خبری در واشنگتن در پاسخ به پرسش خبرنگاران در پیوند با سرنوشت هلیکوپترهای نظامی وزارت دفاع نظام پیشین افغانستان گفت:" ما همچنان در حال کار برای تعیین سرنوشت این هلیکوپترها هستیم. من هیچ جزئیاتی در مورد این‌که در باره این هلیکوپترها چه خواهد شد نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم این تصور هنوز پا برجاست که آن‌ها برای استفاده طالبان به افغانستان بازگردانده نخواهند شد. ما هنوز در مرحله تصمیم‌گیری هستیم که برای این هلیکوپترها چی تصمیمی گرفته شود، آن‌ها به کجا انتقال می‌شوند و مسئولیت به چه کسانی داده می‌شود. ما هنوز در مرحله همین تصمیم‌گیری هستیم."

جان کربی سخنگوی پنتاگون
جان کربی سخنگوی پنتاگون

اما مقام‌های وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات می‌گوید، این هلیکوپترها مربوط افغانستان است و زود یا دیر پس گرفته خواهند شد.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت:" امریکایی‌ها که قبلاً هواپیماها را آورده بودند، آن‌ها را رسماً به «این کشور» تسلیم کرده بودند و آن سرمایه افغانستان حساب می‌شد، بنا بر این آن‌ها مالکیت و سرمایه شخصی مردم افغانستان اند و به هر قیمت که می‌شود این چرخبال‌ها دوباره امروز یا فردا گرفته خواهند شد. آن‌چه را پنتاگون گفته است رد می‌کنیم و این را به گونه‌یی مداخله در امور داخلی کشور ما حساب می‌کنیم."

این در حالی‌ست که مولوی محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان هفتۀ پیش در مراسمی در پیوند با آموزش‌های نیروی هوایی‌شان به تاجکستان و ازبکستان هشدار داد که هلیکوپترهای نظامی افغانستان باید به این کشور بازگردانده و او گفت اگر این کار انجام نشود پیامد ناگواری خواهد داشت.

ملا یعقوب وزیر دفاع حکومت طالبان
ملا یعقوب وزیر دفاع حکومت طالبان

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که در ۱۵ آگست، زمانی‌که طالبان کنترول تمام افغانستان را به دست گرفتند، ۴۶ هلیکوپتر و طیاره نظامی به ازبکستان و ۱۷ دیگر آن به تاجکستان منتقل شدند.

رویترز به نقل از پیلوت‌های پیشین و مقام‌های نظامی ایالات متحده گزارش داده که این طیاره‌ها شامل جت‌های جنگی، هلیکوپترهای بلک هاک و برخی طیاره‌های نظامی دیگر می‌شوند.

مسئولان وزارت دفاع نظام پیشین گفته اند که شمار طیاره‌ها و هلیکوپترهای نظامی افغانستان در روزهای آخر نظام جمهوریت به ۱۴۴ فروند می‌رسید.

گفتنی است که بیشتر تجهیزات و امکانات نظامی‌که ایالات متحده در اختیار افغانستان قرار داده بود در مرحله‌های مختلف و پیش از سقوط افغانستان از سوی قوماندانی مرکزی امریکا "سنتکام" بخشی از آن‌ها به پنتاگون و بخش دیگر آن به این قوماندانی منتقل شده‌اند.

اما پس از آن‌که طالبان در ۱۵ اگست کنترول تمام افغانستان را به دست گرفتند، نیروهای امریکایی شماری از طیاره‌های نظامی را هنگام خروج‌شان از افغانستان تخریب کردند.

هلیکوپترهای تخریب شده از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان
هلیکوپترهای تخریب شده از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا در این نشست خبری به حقوق بشر و رفتار با زنان و کودکان در افغانستان نیز اشاره کرد و تأکید کرد که امریکا می‌خواهد این اطمینان را بدست آورد که از خاک افغانستان بر ضد کشور شان استفاده نمی‌شود.

آقای کربی می‌گوید:"طالبان به‌عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت شناخته نشده. ما می‌خواهیم حقوق بشر و حقوق شهروندی حفظ شود و طالبان به وعده‌های خود در رفتار خوب با مردم عمل کنند. وزارت دفاع وضعیت افغانستان را نظارت می‌کند، به سخنان قبلی‌ام باز می‌گردم. ما در مبارزه با تروریزم مسئولیت‌های مهم و جدی داریم. ما توانایی عملیات فراتر از افق را داریم و می‌خواهیم مطمئن شویم که افغانستان دوباره بر ضد کشور ما استفاده نمی‌شود."

ما تلاش کردیم دیدگاه سخنگویان طالبان را در پیوند به بخشی از اظهارات سخنگوی وزارت دفاع امریکا داشته باشیم، اما تا پخش این گزارش پاسخی از آنان دریافت نکردیم.

اما آنان پیش از این بارها به رادیو آزادی گفته بودند که متعهد به تمام تعهدات خود در سطح بین‌المللی هستند و تهدیدی از خاک افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG